Ben je een vergoeding verschuldigd aan de uitvoerende artiest als je een cover van hem/haar zingt of geldt dit alleen wanneer je een CD uitbrengt?

Op TV Oranje zie ik regelmatig artiesten die een cover zingen. Ik vraag me af wanneer je b.v. een nummer van Gerard Jolink zingt je hiervoor auteursrechten verschuldigd bent. Ik heb me laten vertellen dat bands die een CD uitgeven, waarop covers zijn opgenomen wel een klein bedrag af moeten dragen voor elke CD die verkocht wordt. Wie weet hoe de vork aan de steel zit? Hoe wordt de hoogte van het verschuldigde bedrag bepaald en maakt het nog verschil of je het liedje letterlijk nazingt of een eigen tekst maakt op een reeds bestaande melodie?

14 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (2)

Je bent een vergoeding verschuldigd aan een artiest als je zijn nummer in het openbaar laat horen.
Als je een andere tekst schrijft op een bestaand melodie moet je nog steeds voor de melodie betalen.
voor meer info kijk op de twee onderstaande site's daar vind je alles over auteursrecht
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een vergoeding is verplicht, maar die hoeft niet per se naar de artiest te gaan. Het gaat om de componist en tekstschijver van dat nummer. Als jij dus een liedje van Joling zingt, verdient Joling hier niets aan want die kan niet schrijven en niet componeren.