Wat is met gitaar spelen of stemmen het verschil van EADGBE tot Eflat Aflat Dflat Gflat Bflat Eflat?

verschil van geluid uit je gitaar?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Antwoorden (5)

Bij de tweede optie stem je elke snaar een halve toon lager, iets wat je met sommige stemapparaten het handigste kunt doen met behulp van een uitslaand wijzertje.

Van toonladders en zo heb ik theoretisch geen kaas gegeten, dus hoe die stemming muzikaal technisch gezien heet kan ik je niet vertellen.

Mocht je zo'n stemapparaat hebben dan is het natuurlijk altijd zelf uit te proberen hoe het klinkt, je kunt altijd nog terug.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle flats zijn in het nederlands de mollen, liggen dus allemaal een halve toon lager dan de 'gewone' noot. Het verschil is dus dat je alles een halve toon lager hoort en dat is wel een heel verschil, zeker als je bijvoorbeeld iemand begeleid of in een band speelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je alleen speelt zal het niet uitmaken, als je met een orkest/band/ of cd wilt spelen klink je gewoon vals, omdat je dan overal een halve toonafstand te laag zit. In het algemmen is afgesproken dat je qua stemming rond de 240 Hz zit, eventueel tot 242. Dit kun je instellen/zien op een stemapparaat. Als je een halve toonafstand te hoog zou gaan stemmen kun je het makkelijker oplossen, dan doe je gewoon een klem op het 1e fret en zit je ook weer goed, de afstand tussen 2 fretten is immers een halve toonafstand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De klanken zijn hetzelfde tov elkaar. Met meespelen is het inderdaad pas een probleem.
En voor de rest klinkt het gewoon wat lager, en daardoor ook ietsje voller. Ik vind het wel een mooi geluid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals hierboven gezgegd: het geluid klinkt veel voller. Veel rockgitaristen hebben hun gitaar standaard een halve toon lager gestemd staan. Wanneer je mee wilt spelen met een CD kan het dus handig zijn.