Is het normaal dat je voor reclame betaalt?

Raar is dat: koop je dure kleding met het merk er groot opgedrukt, dan betaal je dus om reclame te maken voor dat merk. Zo ook voor de commerciele tv zenders: hier moet je voor betalen om ze te zien. Als je niets betaalt, dan kun je gewoon ned. 1, 2 & 3 kijken via een DVB ontvanger.
Zo zijn er vast nog meer voorbeelden van "betalen voor reclame". Ik wil helemaal geen reclame en helemaal niet als ik ervoor moet betalen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Het anwoord is niet zo eenvoudig zoals het lijkt. Zeker niet zoals je de vraag stel.
Ik zal het proberen:

1. De TV en Radio. Hier betaal je een omroepbijdrage voor (vroeger noemde men dit kijk en luistergeld). Dit is een belasting die is ingevoerd om de programma's uit het publieke omroep stel te financieren. Deze omroepbijdrage zit meestal verweven in een vorm van heffing via een andere instantie of de kabel leverancier.
Dan heb je nog de commerciele zenders en die leven van de inkomsten van de reclame jongens.
Om nu alle zenders te kunnen bekijken wordt er meestal een pakket aangeboden door bv Ziggo waarin standaard de publieke zenders zitten en verder nog een hoop commerciele zender. Voor deze diens moet je betalen. Je maakt immers gebruik van hun netwerk en diensten.
Je betaald dus niet voor de reclame maar voor de diensten. Vergeet ook niet dat als je via een DVB ontvanger gewoon 1,2 of 3 kijkt er hier ook reclame aanwezig is!
Uiteindelijk bepaal jezelf of je kijkt ja of nee.

2. Je dure kleding vol met merk opdruk. Tja, ook hier ben jezelf bij. Dit heeft alles met marketing en status te maken.
Ook hier kies jezelf of je wilt betalen voor een stukje "kijk mij nu lopen in deze dure kleding". Een bedrijf maakt hire gebruik van. Ze leveren hippe, moderne en goede kleding maar weten het zo te ontwerpen dan het merk altijd zichtbaar is.
Wil je dit niet ga dan gewoon naar C&A, Hema, V&D of een dergelijke winkel waar je kleding koopt waar minder met merknamen gepoght wordt.

Maar hoe je het ook went of keert; je zult er nooit onderuit komen daar merken, duur of niet, altijd hun naam op een product zullen en willen zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Je doet het door de voordeur of door de achterdeur, en ik vermoedt dat die reclamejongens zo geniaal zijn, dat we de reclame dubbel betalen dus door de voordeur en door de achterdeur...

Ik bedoel daarmee, we betalen voor de reclame dmv bijdrage aan het omroepbestel en dan nog eens als we een product kopen dan zit daar een groot percentage bij en dat zijn de reclamekosten...

En hoe ga je dat voor elkaar krijgen dat je niet voor reclame betaalt, dat wil ik dan wel weten, dan doe ik met je mee... Ik zie geen kans om NIET aan die zooi mee te betalen...

Maar leer het mij en ik ben je dankbaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op een broek staat een merk en je betaalt ervoor om dat te laten zien. Net als bij het kopen van een auto. Daar staat ook een merk op, vaak meerdere keren zelfs en vaak ook de naam van de garage/dealer waar je 'm kocht.
Allemaal reclame waar je voor betaalt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je betaalt in het geval van kleding niet voor het maken van reclame, maar om je te mogen asocieren met het merk. Zo zijn sommige mensen trots op hun rolex, en die zouden hem niet willen hebben zonder merk (of er in ieder geval minder voor willen betalen).

In het geval van commerciele omroepen: Daar zou je meer voor moeten betalen zonder reclame (zoals bijvoorbeeld voor film1). Als het helemaal gratis zou zijn, dan zou er nog veel meer reclame nodig zjn om het te kunnen betlen. TV maken groeit helaas ook niet aan een boom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hoeft niets wat je niet wil! Er is ook dure merkkleding waar het niet groot en ordinair opstaat trouwens, maar die gewoon wat duurder zijn omdat het een prachtige kwaliteit is, of omdat het heel mooi gemaakt is! Ned 1,2 en 3 worden zwaar gesusidieerd, dus kun je niet vergelijken met de commerciele zenders. Reclame kost geld, voor iedereen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Chx;

Aan veel merken wordt een bepaalde status ontleend. Zolang dat zo is zullen mensen dus blijven betalen om reclame te mogen maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dat is normaal.