Hoe schrijf je een boek?

Ik zoek tips en ideeën voor het schrijven van een boek en alles wat daar bij komt kijken. Het word een soort van instructie boek over een sport.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (10)

Hard werken, inspiratie, lezen wat je geschreven hebt, herschrijven ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
al jouw informatie bijeen sprokkelen. Een planning opstellen van wat je gaat schrijven in grote lijnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
10 tips voor een betere handleiding
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hm.. Heb ooit een handleiding geschreven; hierbij:

Feitelijk is het zo simpel als 1 tm 6.

1. Bedenk een goed onderwerp
2. Bedenk welke 7-15 sub-onderwerpen hier onder vallen
3. Vul elk sub-onderwerp aan met een 10-tal subonderwerpen
4. Schrijf voor elke sub-sub onderwerp met 3/4 pagina text
5. Sla het boek op als PDF [voor een eboek]
6. Upload het bij een publisher.

1. Bedenk een goed onderwerp
Als je nog niet weet of jouw onderwerp goed is, begin dan met zoeken op het web. Kijk in discussie forums om te zien of er veel vragen over gesteld worden. Een goed onderwerp wordt gekenmerkt door een grote interesse van mensen gecombineerd met een kleine groep mensen die hier informatie over kan verschaffen.

2. Bedenk welke 7-15 sub-onderwerpen hier onder vallen.
Deze onderwerpen zijn je hoofdstukken. Voorbeelden zijn voor je huizen verkoop site: 'Knap je huis op', 'Zorg voor sfeer', 'Je tuin optisch vergroten in 10 stappen' en 'Een gekleurde gevel in 2 uur'. Dit is het raamwerk van je boek, en moet logisch in elkaar zitten

3. Vul elk sub-onderwerp aan met een 10-tal sub-sub onderwerpen.
Dit worden de sub-hoofdstukken. Ze geven de lezer van je boek houvast mbt de structuur. Dit is waar jouw kennis begint mee te spelen. \

4. Schijf voor elk sub-sub onderwerp 3/4 pagina met text.
Dit is de inhoud van je boek. Hier gaat het om de kern van het schrijven. Nu wordt duidelijk waarom stap 1, 2 en 3 zo belangrijk zijn. Je weet al wat er moet komen te staan. De basis van je boek staat immers vast: Elk hoofdstuk is voorbepaald. Je hoeft niet over vele pagina's text in een keer na te denken. Je schrijft slechts 3/4 kantje over een onderwerp wat je kent. Dat moet kunnen.

5. Sla het boek op als PDF.
Nadat je het hele boek hebt geschreven (En tussentijds hebt opgeslagen uiteraard) is het zaakje boek netjes op te maken. Bedenk hierbij dat mensen makkelijker lezen als pagina's wat witruimte hebben.

6. Upload je boek bij een publisher.
Welke publisher je gebruikt is aan jou. Kijk welke hulp je nodig hebt. En wat ze ervoor bieden. Heb je zelf een goedlopende website? Ga dan zelf je eigen ebook verkopen op je eigen website!

Marketing.
Klaar. nu kan je kijken hoe je boek verkoopt en je wordt rijjk. Toch?
Nee. niet dus. Je boek gaat pas verkopen als het bekend wordt als goed boek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt me handig je eerst te orienteren op de markt om te zien wat er zoal al geschreven is over het onderwerp. Als de markt al redelijk verzadigd is, zou ik er niet eens aan beginnen, want de kans dat je (zeker met een onderwerp als sport) met baanbrekende ideeën die nog niemand ooit bedacht heeft, komt is uitermate klein.

Onderzoek ook of er überhaupt interesse is in een boek over dat onderwerp.

Verder moet je zorgen dat je zelf echt alles van het onderwerp weet, niets is zo erg als een schrijver, waarvan je gaanderweg weet dat hij bepaalde dingen eigenlijk niet weet, maar wel overtuigend probeert te brengen (oftewel: onwaarheden publiceert).

Verder is het een kwestie van inspiratie en transpiratie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maak duidelijk voor jezelf wat je doel is (wie is je doelgroep, wat wil je vertellen). Daarna welke items je echt naar voren wilt brengen. Welke info wil je per onderdeel weergeven. Kijk in andere instructieboeken hoe de indelingen daar zijn, wat spreekt je aan. Daarna maak je alle hoofdstukken aan. Vervolgens vul je alle hoofdstukken vergelijkbaar ingedeeld in. Zorg voor voldoende beeldmateriaal. Sport is iets dat ook een visuele ondersteuning nodig heeft voor sommige mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je op Google "hoe schrijf je een boek" invult krijg je zeer veel tips. Maar dat gaat meestal over fictie.

Een instructieboek is heel iets anders, dan wil je dat iemand iets leert.

1. Onderwerpen
Ik zou dan beginnen met de onderwerpen in kaart brengen. Dat kan je het beste doen met een mindmap. Hiervoor zijn computerprogramma's beschikbaar, maar de basis is een tekenning (zie de link in de bron).

Met behulp van de mindmap heb je de onderwerpen en die moet je dan nog rachschikken en groeperen. Als je een mindmap tekent is een computerprogramma veel handiger om alles netjes te ordenen. De ordening in hoofdonderwerpen bepalen je hoofdstukken.

2. Doelstellingen
Bij een instructieboek is het belangrijk om doelstellingen te formuleren. Doe dat voor elk hoofdstuk. De hoofdstukken heb je nu al bepaald. Een doelstelling moet SMART geformuleerd worden, waarbij de letters staan voor:
Specifiek
Meetbaar (te toetsen)
Acceptabel (haalbaar)
Realistisch
Tijd

Voorbeeld:
Na het lezen van dit hoofdstuk (tijd) kan de lezer 5 typen (specifiek) overtredingen opnoemen (meetbaar) en de daarbij behorende straf.

-> Als er ook 5 typen zijn beschreven is de doelstelling realistisch.
-> De doelstelling is te halen in de tijd (na het lezen van het hoofdstuk).

Het forumleren van de doelstellingen kost je erg veel tijd. maar je weet dan wel precies wat de kernpunten zijn die behandelt moeten worden.

3. Het schrijven van de hoofdstukken
Ik denk dat hier al zeer veel tips over gegeven zijn. Ik denk dat het leuk is om uitstapjes (onderwerpen die niet in de doelstellingen naar voren komen) in kaders te behandelen. Een soort achtergrond informatie die het luchtig houdt.

4. Oefeningen
Als het een instructieboek is, dan is het misschien leuk om oefeningen op te nemen, zodat het een leerboek wordt. Ik weet niet of dat ook haalbaar is en /of je dat voor ogen hebt.

5. Afkijken
Kijk de kunst vooral af. Kijk naar hoe anderen schrijven. kopieëren mag niet, maar je hoeft niet het wiel nogmaals uit te vinden.

heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door allereerst correct Nederlands te schrijven. Misschien vind je dit een flauw antwoord, maar als je als schrijver al niet weet wanneer je d, dt of t moet gebruiken begin dan maar niet aan een boek. Ik doel op je woord "word". Ik zit hier niet te katten, maar wil je een bruikbare tip geven.
14 jaar geleden
kijk een op de volgende site´s:
http://nl.wikihow.com/een-goed-boek-schrijven
http://www.neoweb.nl/forum2/index.php?topic=4358.0
http://www.elisabethmollema.nl/artikel.aspx?ID=62
http://www.schrijverspunt.nl/hoeschrijfik.html

en haal de volgende boeken eens bij de bibliotheek:
bestseller: van paul sebes
zo schrijf je een verdomd goede roman: van James N. Frey.

veel succes