Hoe groot wordt het geprojecteerde beeld van een beamer als ik deze 2 meter van de muur afplaats?

Of is dit instelbaar in een nieuwe beamer? Ik ben benieuwd of er een rekenmodule is waarmee het berekend kan worden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Ja, als het een beamer met enkelvoudige lens is,kun je berekenen wanneer je tenminste de gegevens van de lens en van het origineel weet, dus brandpuntsafstand (f) en voorwerpafstand (v).

Dan is het vrij simpel: 1/f = 1/b + 1/v (met b = beeldafstand, die wil je op 2m hebben) waarna m.b.v. pythagoras de hoogte en/of breedt van je afbeelding te berekenen is.

Ik gok echter dat je de benodigde gegevens niet zult vinden en dat de beamer ook over meerdere lenzen beschikt, gevolg is dat de berekeningen al heel gauw een stuk lastiger worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dit kun je bij de meeste beamers instellen door aan de lens te draaien. 2 meter is echter vrij kortbij, dus ga er maar vanuit dat je een groot beeld gaat krijgen. Mijn beamer hangt op 2 meter en het beeld is breder dan 2 meter cq vergelijkbaar met 90inch diagonaal
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eenmaal opmeten, dus afstand en grootte van beeld... En dan kun je het even uittekenen, en dan lees je precies af hoe groot het beeld wordt bij welke afstand... Je hoeft niets uit te rekenen en geen formule te verzinnen of te vinden... Gewoon een keer op papier zetten en aflezen...

vandaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de handleiding van de projector staat ongetwijfeld een tabelletje waar je dit snel kunt herleiden. Het ene optiek is de andere niet. De ene heeft veel instelmogelijkheden, bij de andere projector kom je niet verder dan focus en een beetje zoom.

Héél veel info ook oudere modellen en incl. een afstandcalculator (merk en type afhankelijk) is te vinden op: