Waarom bestaan er geen oplaadbare batterijen van 1,5 V?

Ik wil graag groen naar muziek luisteren, maar mijn cd-man (en daarnaast tal van andere apparaten) heeft niet genoeg aan de beschikbare 1,2 V van oplaadbare batterijen. Waarom is het kennelijk zo moeilijk om dat beetje extra capaciteit mee te geven?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Oplaadbare batterijen zijn eigenlijk accu's, maar het verschil in spanning wordt bepaald door de gebruikte metalen of hun verbindingen. Die hebben een vast spanningsverschil en ieder materiaal heeft zo zijn eigen onhebbelijkheden wat betreft de toepassing.
Zie wikipedia:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het is geen kwestie van capaciteit, maar van klemspanning. Zo een oplaadbaar celletje is een volstrekt ander ding dan een batterijcel.
De wetenschap heeft daar nog niets op gevonden....
AWM
14 jaar geleden
Die bestaan wel degelijk. Dit zijn zogenaamde RAM cellen.
Zie link voor lader en accu's. volgens mij zijn ze wel minder vaak oplaadbaar. Ik geloof een keer of 300.

Toegevoegd op 01-05-2009 21:26:58
Correctie: ze zijn 25 tot 100 keer oplaadbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het probleem is dat een batterij die je oplaad een iets hogere spanning kan afgeven als hij net opgeladen is, dat kan electronica beschadigen. daarom is de capaciteit 1,2v zodat de spanning nooit boven de 1,5 v kan uitkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die bestaan gewoon, en als je die niet aan kan komen dan maak je maar een paar batterijen aan elkaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ooow das een goeie. En als je nu 3 volt wilt hebben? Hoeveel batterijen moet je dan aan elkaar knopen? 2,5?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat bedoel ik niet Ik bedoel dat je die gewoon kan kopen alleen moet je dan iets langer zoeker bij speciaalzaken. Als je NIETS KAN VINDEN (VOOR KING) dan kun je nog altijd met batterijen koppelen. (En King je moet niet doen alsof dat niet kan) Ik hoop niet dat je zo zielig bent om gewoon iedereen af te kraken.