waar om betaald de consument 40% aan de netbeheerder van zijn energierekening.die al soms 30 jaar inde grondzit ?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (5)

Zoals het woord zelf al aangeeft, voor het beheer van het netwerk. Aanleg, onderhoud, uitbreiding, het zal toch allemaal betaald moeten worden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het net bestaat niet alleen uit kabels, maar ook uit allerlei verdeelstations en transformatoren. Al deze zaken moeten regelmatig gecontroleerd worden en vragen om onderhoud. Ook als een kabel er al 30 jaar ligt, zal hij regelmatig gecontroleerd moeten worden. Bovendien moet er ook geld opzij worden gelegd om de kabel te kunnen vervangen als deze versleten is. Stel je voor dat je opeens een extra rekening zou krijgen omdat er bij jou in de straat een kabel is vervangen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat deze gebruik maakt van het net. En alleen de zon komt voor nets op.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit is om te voorkomen dat je 30 jaar niets betaald, en dan plots een rekening krijgt omdat er toevallig bij jou in de buurt een kabel moet worden vervangen.

Daarnaast komt het meeste van jouw energie uit het buitenland, dus de hoeveelheid kabel die 'jij' gebruikt is meer dan alleen het stuk in je straat.

Vergelijk het met wegenbelasting, je betaalt collectief, ook voor stukken weg waar je wellicht nooit komt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit kun je allen beantwoorden als je een grondige balansstudie maakt van de balans van de netbeheerder.En dan hopen dat de balans transparant genoeg is om de reeël kosten te onderscheiden.