Kun je één lamp zowel via bewegingssensor als via een schakelaar schakelen?

In de garage wil ik een lamp schakelen via een bewegingssensor. Vaak moet ik even iets pakken en is het handig als de lamp automatisch aan en uit gaat. Soms heb ik een langere klus in de garage en wil ik niet om de minuut een dansje voor de bewegingssensor moeten maken om licht te hebben. Dan wil ik diezelfde lamp aan- en uitzetten met een schakelaar.

Kan dit technisch?

Zo niet, dan zal ik twee lampen moeten ophangen, maar het is wel zo fraai (en voordelig) om het met één lamp te kunnen.

paulus811
14 jaar geleden
67.2K

Het beste antwoord

Ja hoor, dat kan. Je moet de twee schakelaars (de bewegingssensor en de handschakelaar) dan parallel schakelen.

Als de bewegingssensor helemaal in de lamp is geïntegreerd, kan dat wel eens moeilijk zijn, omdat je dan je lamp zult moeten opereren.

Toegevoegd na 9 minuten:
Ik heb een plaatje gemaakt van de schakeling. Links sluit je de spanning aan. De twee dikke lijnen zijn de aan-uit-schakelaars: de ene is de bewegingssensor, de andere is de handschakelaar. Rechts de lamp.
Plaatje bij antwoord
Cryofiel
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Dat is geen goed idee, dan gaat ie soms niet meer uit, afhankelijk van de stand van de schakelaar.
Cryofiel
14 jaar geleden
Klopt, met de handschakelaar stel je de lamp in op ofwel altijd aan, ofwel bediend door de bewegingssensor. Als je de handschakelaar in de stand "altijd aan" laat staan, ja, dan gaat je lamp nooit meer uit. Maar dat wil je toch, als je niet wilt hoeven dansen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
A.M. ik lees nu de antwoorden maar denk dat het wel prima kan. Je moet alleen de schakelaar weer omzetten bij het verlaten van de garage. Dit had ik ook vermeld maar Cryofiel was eerst!
paulus811
14 jaar geleden
Waar ik 'bang' voor ben is de situatie waarin de vaste schakelaar 'aan' staat en ook de bewegingssensor het seintje 'aan' geeft. Leidt dat dan niet tot kortsluiting in de sensor? In ieder geval een dikke + voor je tekenwerk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij doet er toch een shematje bij! duidelijk +
Cryofiel
14 jaar geleden
@paulus811, nee, je krijgt geen kortsluiting. Als je de vaste schakelaar op "aan" zet, staat op beide polen van de bewegingssensorschakelaar dezelfde spanning. Als de bewegingssensor dan ook "aan" gaat, zal dat geen effect hebben. Ook het "uit" gaan van de bewegingssensor zal geen effect hebben.
paulus811
14 jaar geleden
Ehh, tegenXinnig, bedoel je dat ik het schema direct moet snappen? Wat ik me afvraag is wat er gebeurd als beide schakelaars aanstaan, dan krijg je toch een stroomkring?
paulus811
14 jaar geleden
Dank Cryofiel voor de extra uitleg!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@paulus. Neen want hij staat al aan door de overbruggingsschakelaar. Cryofiel heeft er een mooi schema bijgedaan. Vertrouw je het toch niet dan zou ik het via een installatiebureau laten doen. Kost een paar centen maar geeft jou zekerheid.
paulus811
14 jaar geleden
TegenXinnig, ik vertrouw het wel en ga het ook zo doen. Voor het tarief van een installatiebureau kan ik wel 10 bewegingsmelders kopen als t fout gaat ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Handige Harrie die Cryofiel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus, Dit gaat echt niet fout. Maar weet (begrijp) wat je doet. Als je niet snapt waar je mee bezig bent, moet je het niet doen!
Cryofiel
14 jaar geleden
Yep, je moet zeker weten dat je de juiste draadjes te pakken hebt. Anders ben je iets heel anders aan het bouwen dan in het schema staat. Als je iets heel anders bouwt, kan er ook iets heel anders gebeuren... Dus: sowieso de spanning afsluiten. Ga er nooit van uit dat een leiding spanningsloos is als je de schakelaar op uit hebt gezet. Zet je de spanning weer aan, wees dan beducht op eventuele kortsluiting. Da's op zich niet zo'n ramp, maar een bewegingsmelder zou daardoor uit elkaar kunnen spatten, en je wilt geen laagvliegende bewegingsmelderonderdelen in je oog krijgen. Dezelfde voorzorgsmaatregelen gelden bij het voor de eerste keer gebruiken van de schakelaar. Even ogen dicht voor de zekerheid. 't Is waarschijnlijk allemaal niet nodig, maar dat geldt voor de meeste veiligheidsmaatregelen.
paulus811
14 jaar geleden
Dank voor je antwoord en het extra werk dat je er aan besteed hebt. Uiteindelijk heb ik 4 tl balken via een wandschakelaar gemonteerd (als ik veel licht nodig heb ik de garage) en een losse lamp met bewegingssensor als ik even iets moet pakken. Opgelost! Nogmaals bedankt, die 10 punten zijn verdiend.

Andere antwoorden (3)

Ja dat kan, met een hotelschakeling... http://aladin.bibliotheek.nl/aladin_detail.asp?qpid=68388
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Met een hotelschakeling lukt het niet. Daarvoor heb je namelijk "omschakelaars" nodig. Een bewegingssensor is geen "omschakelaar", maar een aan-uit-schakelaar. Dat zal dus niet lukken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn wel degelijk omschakelaars in goede bewegingsmelders hoor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan gaat de lamp dus uit op het moment dat je de schakelaar hebt omgezet en de beweginssensor "aan" gaat
AWM
14 jaar geleden
XiniX heeft gelijk. +1
paulus811
14 jaar geleden
Hoe kan ik zien of ik een 'goede' bewegingsmelder te pakken heb? 4 minnetjes is wel erg flauw zeg. Ik zet er iig een + tegenover.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi dat U geplust heeft A.M. Dat zouden er veel meer moeten doen.
AWM
14 jaar geleden
Ja, ik vind het flauw om als iemand nou wel eens per ongeluk een correct antwoord geeft dat ie zoveel minnetjes krijgt. Dan komt mijn rechtvaardigheidsgevoel in opstand.
paulus811
14 jaar geleden
'per ongeluk een correct antwoord geeft' das nog veel pijnlijker dan een minnetje haha. Maar Xinix zit er niet mee geloof ik, het houdt de boel wel levendig in ieder geval. Dank voor de bijdragen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel belangrijker is dat Joozd gelijk heeft! Met een hotelschakeling gaat het licht UIT als de schakelaar AAN staat. Dat wordt dus klussen waarbij je doodstil moet blijven staan. ;-)
Ja hoor dat kan prima! Overbrug je je shakelaar welke door de bewegingsmelder wordt geschakeld parallel met een gewone enkelvoudige schakelaar. Als je de garage verlaat wel even de schakelaar weer terugzetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Yep, da's wat ik ook probeerde te zeggen. Jij weet het wat compacter te verwoorden dan ik.
+1 voor jou dus.
daar hoef je alleen maar een 360 graden bewegings schakelaar voor bij de lamp te plaatsen die de hele garage bestrijkt als je dan niet volledig stilstaat blijft de lamp aan zolang je er bent.