Een navigatiesysteem ontvangt alleen GPS signalen. Deze worden gematched met de gegevens op de aanwezige digitale kaarten.

In het geval van tomttom kan je een HD traffic abonnement afsluiten. Hierbij maakt een SIM kaart contact via het GSM/UMTS netwerk en geeft de positie en snelheid van verplaatsing door. In dat geval worden er ook gegevens terug gestuurd (net als met de GSM kaart in je telefoon die de zendmast laat weten waar je zit). Tomtom heeft met vodafone afspraken gemaakt dat gegevens van hun klanten (de GSM's die gebruik maken van hun netwerk) ook deze gegevens doorgeven, dus ook zonder tomtom. Met deze gegevens wordt berekend wat de gemiddelde doorstroomtijd is op een weg en dus of er files staan.

Als je een navigatiesysteem hebt op basis van kaarten die op internet staan, zoals met Google maps op een PDA, dan worden er ook gegevens teruggezonden, dat gaat via het tcp/ip (internet) verkeer.

Maar in het algemeen is een navigatiesysteem als zodanig alleen een ontvanger.

Toegevoegd na 7 minuten:
Als toevoeging van wikipedia over GPS:

"Bij GPS geldt dus: de satelliet is altijd de zender, de GPS-ontvanger is altijd de ontvanger (op aarde). Het GPS-systeem kan dus niet iemand volgen, net zomin als een radiozender iemand kan volgen die een radio bij zich heeft. Volgen wordt pas mogelijk wanneer aan het GPS-systeem een vorm van zender gekoppeld wordt. Verschillende technologieën zijn daartoe in gebruik, waarbij de zogenaamde push-technologie, in de vorm van een SMS-zender, het meest verbreid is.

De Europese commissie werkt echter aan een bidirectioneel GPS-systeem, Galileo genaamd, waarbij zowel zenden als ontvangen mogelijk wordt."

Uit deze quote kan je afleiden dat er wel wordt gewerkt aan systemen waarbij het navigatiesysteem ook zender kan zijn en op die manier ook gevolgd kan worden. Het voorbeeld van HD traffic bij tomtom is een voorbeeld van de in de quote genoemde push techologie, waarbij aan het systeem een vorm van zender gekoppeld wordt (het vodafone GSM netwerk bijvoorbeeld).

Toegevoegd na 22 minuten:
NB. Er zijn natuurlijk wel GPS zenders te krijgen om objecten te kunnen localiseren. Deze worden o.a. bij spionage en antie-diefstal technologie gebruikt (ook soms bij dure auto's). Ik denk echter niet dat dit met de vraag werd bedoeld omdat die een ander doel dienen dan navigatie van de auto, maar navigatie naar de auto (als die gestolen is).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een navigatie systeem ontvangt alleen het signaal van de diverse GPS satellieten die rondom onze aarde zweven.

Mensen die beweren dat deze ook zend zijn waarschijnlijk in verwaring door de GSM mogelijkheid die sommige apparaten aan boord hebben. Bijvoorbeeld de autotrack systemen die hier gebruik van maken. Door via de GSM functie een signaal uit te zenden is de auto te lokaliseren.

Zo werkt het ook bij een GSM telefoon. Zonder dat je belt is je toestel vrij nauwkeurig te lokaliseren omdat deze, zolang hij aanstaat, continu communiceert met de GSM masten in het land. Op het moment dat je belt wordt het nog nauwkeuriger.

Dus GPS ontvangt en GSM zend en ontvangt.