schakelaar heeft wel stroom maar geen verlichting lamp is niet kapot

Ik heb een contact doos die geeft wel stroom in het stopcontact de draden die er zitten zijn + en - de massa voor het stopcontact en een massa voor de lichtknop maar er staat geen stroom vanaf de knop naar de lamp wat kan het zijn ???

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
34.4K

Antwoorden (4)

In de schakelaar dient een fase-draad (bruin) en een schakeldraad (zwart) te worden geschakeld. De zwarte draad gaat naar de lamp waar al een nuldraad (blauw) aanwezig is. Zo moet laampje branden!

Toegevoegd na 2 minuten:
In de schakelaar gebruikt dus geen 'nul' (blauw)...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
defecte schakelaar, als het kan meten direct voor en direct na de schakelaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meet met een lamp i.p.v. een voltmeter. Als er ergens geen goed contact is kan een voltmeter of spanningzoeker door zijn hoge inwendige weerstand toch spanning aangeven; als je meet met een lamp aan een snoer wordt meteen duidelijk of er ook een behoorlijke geleiding is, het punt waar je meet moet dan ook een flinke stroom doorgeven.
Op deze manier kan je een slecht contact lokaliseren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles wat zich tussen lichtknop en lamp bevindt:
- de schakelaar zelf
- de aansluitdraden
- de fitting van de lamp