Hoe verander je het vermogen in een elektrische kookplaat?

Een kookplaat met instelbaar vermogen, maar hoe is dit te veranderen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Ik begrijp dat het om de aansluiting gaat?!
meestal wordt dit naast het type plaatje weergegeven. Er bestaan meerdere mogelijkheiden. 3 fases (plus of stroom) en een nul, bij de meeste oudere apparaten, 2 fases en 2 nullen, bij de allerjongsten komt ook 2 fases met 1 nul voor. Belangrijk is dat je eerst meet met een spanningzoeker hoeveel plussen er zijn (lampje brandt). Vervolgens kun je bij de aansluiting in de kookplaat verschillende bruggen maken voor de juiste aansluiting.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Met de knop, waar je normaliter ook de toevoer van het gas mee zou regelen. Hoe meer cijfertjes je de knop draait, destemeer vermogen leverd de kookplaat...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het knopje waarmee je het vermogen regelt, is een potentiometer. Dat is een instelbare weerstand. Volgens de Wet van Ohm

U = R*I

is de spanning over een circuit gelijk aan de weerstand maal de stroom. Verder is vermogen gelijk aan spanning maal stroom.

P = U*I

Die twee formules combineren levert:

P = I^2 * R

Vermogen is de kwadraat van stroom maal weerstand. Conclusie: Door de weerstand te veranderen (= aan het knopje draaien), verander je de vermogen in je kookplaat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Jazeker! Een inductieplaat werkt (zoals de naam suggereert) met inductie. Een wisselend magnetische veld wekt wervelstroom (eddy currents) in een metaal op. Hoe hoger de frequentie, hoe hoger de wervelstromingen, hoe meer warmte er gegenereerd wordt. Nog 1 kleine opmerking: je zegt "stroom (eigenlijk spanning)..." op een gegeven moment. Volgens de Wet van Ohm is er pas een spanning van wanneer je stroom door een weerstand stuurt. Dan heb je pas een potentiaal verschil.
Zou je de vraag iets duidelijker kunnen omschrijven?
Gaat het hier om een simpel pitje/ kookplaat die je alleen aan/uit kan zetten en wil je een methode weten om daarbij het vermogen te regelen of wil je weten hoe het vermogen bij een kookplaat geregeld word bij een kookplaat met knop? En gaat het dan om een gas, inductie of elektrische kookplaat?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bij een elektrische kookplaat uit 1960 wordt wellicht een potentiometer gebruikt. Maar door een directe potentiometer zou er wel heel veel vermogen door de weerstand lopen en afhankelijk van de stand zal deze minstens zo warm worden als de kookplaat.
Eerder zal het een soort dimmerschakeling zijn, waarbij een kleine variabele weerstand het wisselspanningsignaal 'aansnijdt' zodat maar een deel van de sinus naar de kookplaat geleid wordt.

Hierin zit dus ook gelijk een deel van het antwoord: met een vermogensdimmer (kookplaten hebben een vermogen van ca. 1000-2000 Watt) of met een andere gloeispiraal. Echter, in beide gevallen zal de garantie komen te vervallen. Behalve als dit door de fabrikant ook is toegestaan natuurlijk.