Een stofzuiger produceert twee zaken: luchtverplaatsing en warmte. Nee, eigenlijk drie zaken, ook nog lawaai, maar dat vergeten maar even voor het gemak.
Als je een stofzuiger koopt van 1000 Watt, dan zuigt dat kreng niet met al die energie. Hij maakt ook nog warmte. Lekker in de winter, maar daar was het je niet om te doen.
Als het apparaat een rendement heeft van 70% dan verlies je 30% aan warmte en heb je maar 700 Watt zuigkracht.
Zo kun je je voorstellen dat een stofzuiger van 2200 Watt niet persé beter zuigt dan ééntje van 1800 Watt, als de eerste slechter gebouwd is.
AWM
14 jaar geleden
Dat de stofzuiger 2200 watt aan stroom per uur gebruikt.
En dat levert een flinke zuigkracht op!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat de stofzuiger een krachtige motor heeft van 2200 Watt, die met het grootste gemak stof en vuil zuigt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De wattage geeft de kracht van de motor aan. 2200 watt is een goede krachtige motor bij een stofzuiger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2200 watt is het opgenomen vermogen van de motor. Hiervan blijft er aan het mondstuk een bepaalde kracht over. Ik denk dat het om een miele gaat en dan blijft er van de 2200 w ongeveer 400 watt zuigkracht over. Als je b.v. een tristar o.i.d. hebt blijft er ongeveer 250 tot 300 watt zuigkracht over. Dit verlies heeft te maken met het soort stofzak, filters slang en stang welke meer weerstand hebben als b.v. een miele.