kleur en geluid produceert de computer al, waarom geen geur?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn computer ruikt naar oud stof.

Het beste antwoord

Omdat geluid en licht golven zijn, die we op alle mogelijke manieren kunnen manipuleren.
Geur daarentegen is een mengsel van stoffelijke materie, echte moleculen dus. Die ZIJN al niet makkelijk na te maken (voor de geur van gebraden gehaktballen bijvoorbeeld heb je eigenlijk echt een gebraden gehaktbal nodig), en voor zover we met chemische componenten al iets van geur kunnen nabootsen, heb je daar ook een heleboel van die componenten voor nodig ergens in je computer, als inks in je printer maar dan veel meer 'kleuren' (honderden), en dat zou niet alleen reteduur zijn, de juiste geurcomposities zouden ook allemaal meegeprogrammeerd moeten worden in de sortware op de diverse sites.

De kans dat er ooit computers komen met geur is vrijwel nihil, los van het feit dat er ook weinig behoefte aan is, omdat geur heel persoonlijk is. De enige science-fiction-achte mogelijheid op dat gebied die ik eventueel nog binnen ene x aantal jaren mogelijk acht, zijn sensoren ie de hersenen zodanig manipuleren dat we DENKEN een bepaalde geur waar te nemen, maar of het daar belangrijk genoeg voor is, durf ik eerlijk gezegd wel te betwijfelen.

Je kunt nu eenmaal wel golven (licht en geluid) door een stroomdraadje sturen, maar geen moleculen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor een ietwat volumineus doch geheel juist antwoord... ;)

Andere antwoorden (7)

Geur is materie... en kleur en geluid is geen materie... Licht in feite wel, maar dat kan door middel van stroom, stroom maakt licht... dat kan...

Maar geur is materie en een pc kan veel, maar niet materialiseren... er zou dan misschien een geur-cartridge in de pc gestoken moeten worden net als bij een printer en dat is er nog niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gaat nogal moeilijk, dan moet je je comp steeds aanvullen met duizenden verschillende stoffen die hij nodig heeft om te mengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bovenstaande antwoorden zijn correct en graag wil ik er aan toevoegen dat met name geurwisselingen ook nog eens zeer lastig zijn, dus daar waar je heel makkelijk van kleur en geluid kan wisselen, is dat voor geuren zeer lastig in korte tijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien omdat het nog niet is uitgevonden :(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een computer kan wel degelijk een geur verspreiden. Meegemaakt dat er kortsluiting is onstaan in het moederbord en wat kan een computer dan stinken!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het soms beter om dingen niet ruiken denk die programma's met viespieken, of bosbranden, als mensen op tv parfum spuiten die heel smerig zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geur is niet te meten of te coderen. Geur is er of niet. Het ruikt naar uien is niet een vaste geur. Dat geld voor kleur en geluid wel.