Hebben mensen moeite met de bediening te leren van nieuwe electrische apparaten?

Of ben ik de enige sufferd? Vanaf mei een computer, maar van misschien wel 90% weet ik niet hoe het moet, en als ik wat uit een boek haal hoe het moet ben ik het na een paar dagen weer vergeten.
Van de zomer een decttelefoon aangeschaft, maar ik weet niet hoe ik nummers op moet slaan en hoe ik nummers kan herhalen (gebruiksaanwijzing natuurlijk kwijt geraakt toen ik mijn huiskamer omruimde; ben nogal een chaotisch persoon). De nummers die ik wil bellen moet ik dus telkens intoetsen.
Weet niet hoe ik de klok van de video moet programmeren sinds Ziggo alle televisiezenders weer eens veranderde (ik geloof al bijna 2 jaar geleden; dus die klok geeft geen tijd aan). Gelukkig hoef ik al sinds lange tijd nooit meer wat op te nemen, want goede programma's die ik wil bewaren zijn er niet meer.
En ga zo maar door. Van veel van m'n electrische apparaten weet ik maar een klein beetje af. Ze doen het wel, maar wat je er eigenlijk allemaal mee kan ontgaat me ten ene male. Ben volkomen a-technisch.

Herkent iemand dit en wat doe ik eraan?

14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Hier heeft *iedereen* last van. Iedereen wil apparaten met mogelijkheden. Veel mogelijkheden. Als er veel mogelijkheden zijn, dan moeten er veel keuzes worden gemaakt. Dat betekent dat je veelal op een onleesbaar klein menu met onvindbare knopjes keuzes moet gaan maken, waarvan je niet eens begrijpt wat ze betekenen.
Zo een apparaat noemen we dan niet 'gebruikersvriendelijk'.
Er zijn wel gebruiksvriendelijke apparaten. Een stofzuiger kan meestal alleen aan en uit. Dat is te begrijpen.
Ik denk dat we moeten wachten totdat we met onze hersenen telepatisch aan een apparaat kunnen uitleggen wat ie moet doen, totdat dit probleem is opgelost.
AWM
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Nee hoor, hier zit ook zo'n sufferd. maar ik heb het volgend erop bedacht,
Zoon 1 doet de computer zaken.
Zoon 2 doet de telefoon en alle mogelijke apparaten.
Schoonzoon doet datgene wat overblijft.
Ziedaar, en ik ben gelukkig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, ik herken me hier (gelukkig) niet in. Ik kan goed overweg met allerhande apparaten. Als ik het niet intuïtief aan de praat krijg dan lees ik de gebruiksaanwijzing goed door en volg de instructies stap voor stap. Meestal gaat het dan gewoon goed, en weet ik het dan voor altijd.
Lijkt me wel onhandig, om allerlei apparaten in huis te hebben die je nauwelijks of niet kan bedienen.
Koffie zetten 's morgens gaat wel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zondag
14 jaar geleden
Ho ho Esme, ik ben niet áchterlijk! Koffiezetter doet het goed; digitale tv beheers ik geheel; analoge ook; radio, CD speler en tuner geen probleem, stofzuiger, wasmachine, magnetron, broodrooster, mixer, oventje, vriezer: gaat allemaal goed.
Maar computer, video, casseterecorder, printer, decttelefoon, mobieltje: ik kan er niet uihalen wat er eigenlijk inzit. :-(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Was maar een grapje, Zondag.
Ik zag je ineens voor me, met het koffiezetapparaat, 's morgens vroeg, en met je handen in het haar, omdat je niet wist waar de koffie in moest :-)
zondag
14 jaar geleden
Ik zie dat ook voor me, LOL.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh, gelukkig maar.
Ik ben altijd wel ín voor een lolletje.
Maar het is natuurlijk moeilijk inschatten of je daarmee mensen, die je helemaal niet kent, niet voor het hoofd stoot.
En dat doe ik niet graag. Maar gelukkig kan je tegen een stootje.
Dat moet ook wel, met al die apparaten bij je thuis die het niet doen. :-)
zondag
14 jaar geleden
Nee joh, ik bedoelde dat van dat aachterlijk (op z'n Utrechts deze keer) óók als grap. Hou erg van een beetje humor in de antwoorden en reacties.
Je hoeft geen sufferd te zijn, om dit soort problemen niet het hoofd te kunnen bieden. Als je interesses niet zo bij dat technische gebeuren liggen, zal je er moeite mee hebben en dan is het wel raadzaam om de gebruikershandleidingen goed te bewaren. Mocht je die onverhoop toch kwijt zijn, dan kan je ze vaak nog ergens downloaden (of de leverancier van je apparatuur kan ze bestellen).
Voor wat betreft je computer, die zal je nooit helemaal leren kennen als je er niet voor gestudeerd hebt. Ik kan voor mijzelf zeggen, dat ik datgene wat ik met mijn computer wil doen, redelijk onder de knie heb, maar ik weet ook dat mij computer veeeeeel meer mogelijkheden te bieden heeft, dan dat ik gebruik.
jc54
14 jaar geleden
Om bv een tv te instaleren heb je bijna al een cursus nodig. als je jong bent dan groei je mee met de techniek van tegenwoordig. maar als je op oudere leeftijd die techniek voor de kiezen krijgt dan is er bijna geen beginnen aan. .en dan heb je tegenwoordig van die mobieltjes er zitten zoveel mogelijkheden op dat je bij wijze van spreken ook nog moet vragen of je er ook nog mee kunt bellen.

Toegevoegd na 2 minuten:
ps laten wij de handen schudden : ik denk dat ik nog veel kan leren van jou.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zondag
14 jaar geleden
Waarom denk je dat Teun, dat je iets van mij kunt leren? Ik voel me een echte oen en word dan woedend op mezelf omdat ik niet de helft van de mogelijkheden van die apparaten weet toe te passen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ergste is je schuldig voelen waarom . bij mij lukt helemaal niks . gewoon bij neerleggen en hopen dat wij het nog leren met vallen en opstaan.
Hier zit er net zo iemand, ik ben ook niet op de hoogte van al die technische termen/afkortingen. Als ik moet leren hoe de senseo bijv.werkt, ga ik stap voor stap, volgens het boekje aan de slag. Dit lukt meteen. Kortom, apparaten met weinig knopjes lukt nog wel. We kochten laatst zo`n geavanceerde dvd.recorder. Wat een toestand! Mijn ouderwetse Videorecorder kon ik lezen en schrijven, maar dit! Mijn man gaat altijd aan de slag door uit te proberen, ik moet het stap-voor-stap met het boekje en kom er op gegeven moment niet uit. Ik snap niet dat mannen dit eerder door hebben. Maar ja, we kunnen niet alles en er zijn vrouwen die wel goed in exacte vakken en techniek zijn. Ik heb een eigen laptop,ik weet er de helft niet van en ontdek vaak ineens iets en dan heel enthousiast tegen mijn man;" Wist je dat...", wist hij allang natuurlijk. Toch moet ik hem nog vaak vragen:"Hoe ging dat ook alweer"? Maar aldoende leert men en ja, je bent echt niet de enige!

Toegevoegd na 7 minuten:
Trouwens voor de handleiding van je telefoon, die kan je vaak lezen op de site van je toestel. Van bijv. Nokia google je;" nokia mobiel", en je krijgt o.a. de handleiding van dat model wat je hebt. Dit zal ook wel voor andere merken gelden.
14 jaar geleden
Er bestaan werkelijk japanse observatievideo's van gebruikers die een hifi installeerden : de percentages van degenen die de handleiding volledig gebruikte lag onder de 15 %. Idem voor de "jack" van een wagen, voor gsm's en voor de meeste technische zaken. Dat is reden 1 en reden twee is dat de handleiding zo erbarmelijk in bijna onleesbaar nederlands opgesteld worden door één of ander goedkoop vertaalbureau dat zich helemaal niet bekommert over de koper zoals jij en ik en zovele anderen met twee linkse handen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik het paar keer heeft gedaan. Dan zit dat wel in mijn hoofd. Maar soms kan wel dat ik het eventjes weer vergeet hoe het ook alweer moet. Dan kijk ik weeer even in het boekje...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lezen lezen lezen. maar de meeste mensen gebruiken de gebruiksaanwijzing om in de prullebak te kopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een goed ontworpen apparaat is voor iedereen simpel en intuïtief te bedienen, ook zonder handleiding.

Maar dat is niet wat den consument koopt. Die koopt het apparaat met de meeste mogelijkheden tegen de laagste prijs. Hoe goedkoper het is hoe minder geld er besteed is aan het eenvoudig maken van de bediening. Simpele oplossingen zijn namelijk echt supermoeilijk om te bedenken. Bovendien: hoe meer mogelijkheden het apparaat heeft, hoe moeilijker het is om te bedienen.

We kunnen dus kiezen tussen een goedkoop ding dat van alles kan en nauwelijks te bedienen is of een duur ding dat minder kan maar wel te bedienen is. In de praktijk kiezen de meeste mensen voor goedkoop. En dat is dan ook wat de meeste producenten maken en waar de winkels mee vol staan. Thuis aangekomen met je nieuwe aanwinst kom je er pas achter dat het ding onbegrijpelijk is.

Een oplossing kan zijn alleen apparaten te kopen waar je wel iets aan hebt: eenvoudig in gebruikt, geen toeters en bellen, ietwat aan de dure kant. (De oplossing voor wel-technici is "als je alles wilt kunnen, moet je alles leren.")
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zondag
14 jaar geleden
Ik moest, vanwege inbraak in 1996 (dus nu heel ouderwets), een nieuwe geluidsinstallatie kopen en nam een vriend mee naar de winkel; een echte techneut op dat gebied. Die praatte me de tamelijk dure installatie aan: tuner/versterker, CD speler en cassettedeck voor 2 cassettes. Van die tuner en CD speler weet ik zo ongeveer wat de knoppen doen, maar het cassettedeck kan gewoon te veel en behalve er van de radio mee opnemen en het afspelen weet ik niet hoe dat allemaal moet. Je kan dus ook een te duur apparaat met te veel toeters en bellen kopen. Met de mobiel is dat ook zo. Ongevraagd krijg je er ik weet niet wat voor mogelijkheden bij, die je nooit gebruikt. Ja, die jonge kinderen misschien wel want zij groeien ermee op. Toen mijn moeder een electrische oven met grill had gekocht gebruikte ze hem ook nooit omdat ze het niet snapte terwijl ik m'n hand er niet voor omdraaide.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij je moeders oven was jij de techneut: voor jou eenvoudig te bedienen. Maar inschatten of het apparaat ook bruikbaar is voor haar is juist extra moeilijk daardoor. Dito voor die audiofiel. Die kan ook niet weten wat huis-tuin-en-keuken-gebruik is.
Alle door jouw genoemde voorbeelden zijn voorbeelden van desinteresse. Als je je er (meer) voor zou interesseren, zou je 't wel onthouden.
Voor jouw geldt in dezen dat alleen 't resultaat je interesseert; en niet hoe je daar gekomen bent.

Dit klinkt misschien een klein beetje onaardig, maar zo is 't zeker niet bedoeld. Je moet helemaal zelf weten of zulke zaken zo interessant zijn. Er zijn ook veel zaken waar ik weinig van af weet, en waar anderen wel veel van af weten. Da's ook een kwestie van te weinig interesse (tonen) vergeleken met interesse (tonen) voor andere zaken.

Dan heb je natuurlijk ook nog wel biologische/genetische verschillen, maar die laat ik even buiten beschouwing (wellicht onterecht).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zondag
14 jaar geleden
Spijt me maar ik ben het niet met je eens. Ten eerste zou dat inhouden dat alle apparaten waarmee ik wél overweg kan, (en dat zijn er nog meer dan ik onder @Esme's antwoord noemde) wél tot mijn interessegebied horen en de rest niet. Bovendien schrijven hier veel anderen dat zij er ook moeite mee hebben. Dus deze keer een dikke min.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Bovendien schrijven hier veel anderen dat zij er ook moeite mee hebben"
Dat zegt niks; want - voor die anderen geldt 't zelfde!! Ja, ook die anderen geven liever prioriteit aan bijv. praten met een ander, i.p.v. de manuals nog een keer doornemen. En ik kan ze daar geen ongelijk in geven.
Manuals zijn saai, mensen waar je mee kunt praten niet. Beetje zwart-wit gezien dan, natuurlijk. Verder, 't feit dat je 't niet eens bent, hoeft nog niet persé een minnetje op te leveren - maar ok, 't is (nog) niet duidelijk of jij dat was. "Ten eerste zou dat inhouden dat alle apparaten waarmee ik wél overweg kan, (en dat zijn er nog meer dan ik onder @Esme’s antwoord noemde) wél tot mijn interessegebied horen "
Dat klopt, inderdaad. Dat houdt 't inderdaad in.