De werking van een piëzoverstuiver verschilt fundamenteel van die van een verstuiver met magneetventiel. De piëzoverstuiver bestaat uit een lagedrukgedeelte (van ongeveer 10 bar) en een hogedrukgedeelte (raildruk). In het lagedrukgedeelte bevinden zich het piëzo-element en de hydraulische koppeling. Deze laatste moet de beweging van het piëzo-element omzetten, versterken en overbrengen naar het servoventiel. Voorts compenseert de koppeling eventuele speling, te wijten aan de warmte-uitzetting. Tegelijkertijd zorgt ze voor een automatische veiligheidsuitschakeling van de injectie als het piëzo-element door een onderbreking in de spanningsvoorziening niet in zijn beginstand kan terugkeren.
De werking van de hydraulische koppeling is eenvoudig: het toepassen van een spanning (110 tot 148 V) brengt het piëzo-element in beweging, wat met behulp van de koppelingsplunjer een druk in de koppeling veroorzaakt. Die druk activeert op zijn beurt de ventielplunjer, die het servoventiel doet openen of sluiten. De lengtecompensatie gebeurt door middel van een kleine hoeveelheid lekbrandstof, die door de speling van de plunjergeleider in het lagedrukgedeelte kan wegstromen.
De lage druk wordt geregeld door een drukhoudventiel ter hoogte van de verstuiveruitgang of in de brandstofretourleiding. Voorbij het drukhoudventiel heerst in de retourleiding een druk van 1 bar, die tot in de tank verder afgebouwd wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het is een te lang verhaal maar op google kun je er alles overlezen zie bron