Kan het kwaad voor mijn laptop wanneer het stopcontact voor de accu soms knettert of vonkt?

Ik heb mij laptop de laatste tijd meestal op dezelfde plek staan, en het enige stopcontact in die buurt knettert soms wanneer ik de stekker van de accu erin wil steken. Eigenlijk is het niet echt knetteren, maar meer een korte 'pets!' wat je dan hoort.

Soms komt er ook een blauw vonkje af. Ik weet dat dit wel vaker gebeurt, bijvoorbeeld bij het aandoen van een schemerlamp ofzo, maar kan dit ook kwaad voor mijn laptop?

Dit omdat een laptop toch wat 'electronischer' in elkaar zit dan een schemerlamp.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Nee, als het inderdaad een klein vonkje is, kan dat geen kwaad. Hoe langzamer je de stekker erin stopt, hoe groter de kans is dat je een vonkje trekt.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het 'lampje' was het eerst. +10 ;-)

Andere antwoorden (3)

Het kan geen kwaad. Dit verschijnsel is zo gebruikelijk, dat zowel de voeding (die rechthoekige doos die in het snoer achter de stekker zit) als de laptop ertegen zijn beveiligd.

Wil je nog eens extra op zeker spelen, dan kun je eerst de stekker in het stopcontact doen, dan de andere kant van het snoer in de laptop steken, en dan de laptop aanzetten. Op die manier heeft de laptop geen enkele last van de vonk.
Cryofiel
14 jaar geleden
De 'vonk' wordt veroorzaakt door de transformator die 'in' de kabel is opgenomen. De laptop kan door dit effect/verschijnsel absoluut geen schade oplopen. De enige remedie hiertegen is de stekker snel in het contact te steken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in de computervoeding zit een stroombegrenzer, een NTC, dat is een weerstand die normaal een hoge waarde heeft en snel warm wordt als de voeding aangesloten wordt.
Nadat deze weerstand, die in serie met de rest van het primaire deel van de voeding staat, zichzelf opwarmt, wordt zijn waarde heel snel lager en heeft dan vrijwel geen invloed meer op de stroom
Dit is gedaan om de startstroom van de rest van de electronica te begrenzen, als de elco's worden opgeladen zou dat zonder bescherming veel stroom nemen en dat knettert dan.
Soms raakt de NTC weleens defect en begrenst hij de inschakelstroom niet goed meer.
Op zich is dat niet erg, contacten en schakelaars die vonken raken daar op zich wat door beschadigd en kunnen zich zelfs vastlassen of metaal wegbranden,
wat op zich brandgevaar op kan leveren.
Door een ander stopcontact of aansluitsnoer te nemen
gaat het weer een poosje beter, het vervangen van een
NTC is niet moeilijk, voedingen zijn echter haast niet meer te openen, de NTC ziet er meestal uit als een zwart schijfje met twee draadjes eraan en zit vlak bij de 230VAC ingang, iemand met soldeer/electronica-ervaring krijgt dat meestal wel voor elkaar.