Adapters in het stopcontact (met of zonder apparaat), apparaten op stand-by en brandgevaar, wat is nu de waarheid (zie toelichting)?

Jaren, maar dan heb ik het ook echt over jaren geleden was er een bepaald merk en type tv van ik geloof Philips waarvan er een aantal in brand gevlogen zijn terwijl ze op stand-by stonden. Volgens mij heeft dit geleid tot een terugroepactie en een wijziging in het ontwerp.

Vandaag de dag wordt je nog steeds doodgegooid met verhalen over brandgevaar bij stand-by en (voorzover ik kan beoordelen) ook in meerdere mate over adapters die al dan niet belast in een contactdoos (stopcontact) zitten.

Wat is hiervan nu eigenlijk de zin en de onzin? Zou het toestaan van dergelijke gevaarlijke apparaten niet ongewenst zijn. Nog maar even afgezien van aansprakelijkheidsproblemen voor de fabrikanten.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Ik heb geen statistieken bij de hand van het brandgevaar van adapters. Ik geloof dat bij die bewuste Philips TV er slechte solderingen de oorzaak van het brandgevaar was.
In moderne adapters zit geen transformator meer. Het zijn allemaal schakelende voedinkjes. Die gaan heel veel stuk, maar ze blijven onschadelijk. En, er zit natuurlijk een zekeringetje in dat doorgaat als er meer dan een paar Watt wordt verbruikt. Ik zie daar het gevaar niet zo van in...
AWM
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Vermits Uw apparaten inwendig niet vervuild zijn met stof, en ze goed geventileerd opgesteld staan, zullen ze niet snel oververhit raken. Oververhitting in combinatie met droog stof kan namelijk een voedingsbron voor een brandje zijn.
Afgezien van deze feiten is het voor de portemonee ook beter om adapters en stand-by apparaten uit te schakelen, want ze blijven toch stroom verbruiken.
jc54
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Bedankt voor het antwoord. Dat van het stroomverbruik wist ik al. Dat van het stof was me zo nog niet te binnengeschoten.
Ik weet van oudere tv's dat het standbylampje een echt lampje is die dus ook warm wordt. Als je TV wat ouder is komt er vaak stof rond dit lampje te zitten, vaak staan deze oude tv's ook op slaapkamers in een hoekje gedrukt met het liefst de was eroverheen gegooid. Dan kan dit lampje de stof eromheen laten branden met alle gevolgen van dien. Huidige TV's hebben een LED als standbylamp. Deze worden niet warm.

Wat ik weet van adapters is dat het kunstof wat hiervoor gebruikt wordt niet kan branden. (zou moeten kunnen branden) wel smeulen of smelten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Dankjwel. In mijn ervaring kunnen ledjes ook redelijk warm worden hoor overigens, maar vast niet warm genoeg om de was te ontsteken. En inderdaad, mensen zetten apparaten nog wel eens zo neer dat ze niet kunnen ventileren.
ik ben het stand-by laten staan aardig verleerd toen vorig jaar de bliksem insloeg en ik al mn apparaten naar de vuilstort kon brengen. Het is om die reden dus gevaarlijk, mits onweer op komst. Bij het doorslaan van de stoppen in een oud huis kan er ook kortsluiting ontstaan, dit niet zo vaak gelukkig.
verder is alles tegenwoordig vrij veilig en is er weinig kans op doorbranden enzo, maar je moet je apparatuur wel goed onderhouden. Bij veel stof of vuiligheid is er altijd meer kans op kortsluiting. Overigens scheelt het best een stukje in de energierekening als je de stekkers er vaker uithaalt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Dankjewel, dat van de energierekening was me inmiddels bekend. Dat met die blikseminslag had ook schade kunnenv verzoorzaken als je de stekker eruit gehaald had overigens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou... dan had het apparaat geen direct contact gehad met de stopcontacten die opgeblazen werden... die waren namelijk helemaal zwart.
Maar klopt deels wat je zegt, want mijn tv stopte ik later in het contact (toen nog niet bekend was hoe groot de schade was) en die begon te stinken, kraken etc.... doorgebrand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik heb nog wel eens verhalen gehoord waarbij de blikseminslag tot op meters afstand van de wandcontactdozen schade kan veroorzaken aan apparatuur die er niet meer op aangesloten is. Hoe het ook zij, het moet zeer vervelend zijn als zoiets gebeurd wat je hier omschrijft.
Er is geen waarheid.!
Allemaal bullshit...
Anders hadden ze zulke dingen jaren terug vermeldt.
Tot nu toe niks gebeurt.
En zal ook niks gebeuren met een stecker in de stopcontact zonder apparaat er aan.!
Een apparaat op stand-by zal nooit brandgevaar uitbreken. Anders haddenn ze dat stand-by nooit uitbracht op de markt. Ze zijn allemaal getest door
KEMA-KEUR.!!!

Toegevoegd na 16 minuten:
http://www.kema.com/nl/services/testing/quality/Default.aspx
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Dankjewel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen dank.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is mooi die kema keur, maar die wordt niet getest op hoe het apparaat er over 10 jaar bijstaat. Ik ken mensen waarbij een oude TV is gaan branden en ook waar de droger in de brand is gevlogen door opgehoopt stof. Allemaal gekeurde apparaten hoor!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het ligt inderdaad vaak aan het feit hoe je er zelf mee omgaat. Het is maar zelden tot nooit een fabrieksfoutje waardoor de boel stuk brand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb hem ook een plusje gegeven voor de moeite, als je begrijpt wat ik bedoel.