Hoeveel stroom kost een tijdschakelaar?

Ik bedoel zo'n schakelaar die 's avonds vanzelf een lamp aandoet, en hem rond 23:30 weer uitdoet. Hoeveel stroom kost zo'n ding (dus zonder de lamp)?

En maakt het uit of ik een elektronisch gebruik, of een mechanische met zo'n ronddraaiende schijf?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
34.5K

Het beste antwoord

Het stroomverbruik ligt zo rond de 3watt voor een mechanische en minder voor de digitale tijdsklok.
Die dingen verbruiken ook redelijk wat energie als je het per dag uit rekent. Een mechanische tijdsklok verbruikt per jaar een 26 kW, jawel. Redelijk veel hé. Maar het heeft wel een winsituatie als je hier vb mee je standby toestellen zoals TV, tuner, dvd etc. 's avonds gezamelijk afsluit, want de standby van je audio apparaten vreet energie. Jaarlijks won je hiermee een aantal 100 kw wat je kan uitrekenen.
Dus zeker doen. Ik heb er een 4tal staan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb zelf radiografisch gestuurde schakelaars op mijn apparatuur gezet. Zodra ik ze wil gebruiken even op het knopje van de afstandbediening gebruiken. Zodra ik klaar ben gaat de stroom er weer vanaf. Zo wordt de stroom ook niet aangeschakeld als ik niet thuis ben.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik heb er ook zo'n een aantal van die radiogestuurde die ik gebruik om audio uit te schakelen en werken ook goed.
Een aantal tijdsklokken heb ik ook om lampen aan/uit te schakelen als ik er niet ben, tegen inbrekers bv. . Maar verbruiken die radiografische ook niet constant wat energie?
groeten

Andere antwoorden (4)

De goede tijdschakelaars hebben een backup batterij van 1,5 volt en 1200 mAH voor een stroomstoring van maximaal 24 uur, je kunt dan zelf uitrekenen wat het verbruik is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb geen meetresultaten maar beide typen schakelaars zullen om te schakelen gedurende een fractie van seconde een bescheiden stroompje nodig hebben. Voor het uurwerk heeft een elektronische in principe niet meer nodig dan een quarts-horloge en een mechanische een heel klein electromotortje dat wel wat meer stroom verbruikt, maar wat je niet gemakkelijk op je energie-rekening zult terugvinden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik vind het wel grappig dat er hier al direct een aantal kilowatts benoemt word.
Dat is volledig afhankelijk per type, maar het verbruik zal echt minimaal zijn. (lees te verwaarlozen)

Dus als daardoor, zoals eerder gezegd, een lamp langer uit staat heb je dat waarschijnlijk al snel terug verdiend.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Veel moderne appararaten gebruiken in stand-by
minder dan 1 Watt. Dan zou een schakelklok van 3 Watt iets teveel van het goede zijn. Ik kan me voorstellen dat een electronische schakelklok minder dan 3 Watt verbruikt.

T.o.v. de lamp in ieder geval verwaarloosbaar.