Bestaat er groene stroom?

wat is het verschil tussen gewone stroom en groene stroom?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Groene stroom wordt opgewekt op een duurzame manier. Meestal wordt daarmee wind energie bedoeld maar zonne-energie, geothermische energie en biomassa (in essentie: methaan gewonnen uit mest) worden ook vaak gebruikt. Kernfusie wordt wel vaak als mogelijke toekomstige duurzame energie genoemd maar uiteindelijk komt daar ook radioactief afval van af.

Echter: de betekenis van groene energie wordt de laatste jaren steeds verder opgerekt en steeds vaker worden projecten als groen bestempeld die bepaald niet klimaat neutraal (zorgt niet voor een netto toename van de CO2, methaan en andere broeikas gassen in de atmosfeer) zijn maar hooguit minder vervuilend dan wat eerst gebruikt werd. Blijf dus vooral sceptisch met wat ze je proberen aan te smeren.

Het wil overigens niet zeggen dat de elektronen die door je lampen heen gaan daadwerkelijk van windmolens af komen. Er wordt gebruik gemaakt van een berekening: een windmolen produceert gemiddeld per jaar X hoeveelheid energie en dat is wat vervolgens wordt verkocht. Maar uiteindelijk komt alles in de grote poel van energie over het netwerk. Zie het een beetje als een meer vol water waar je water uit haalt en waar verschillende leveranciers water in pompen uit verschillende bronnen, sommige grijs, sommige groen.
De reële milieu winst zit hem er in dat producenten meer aangemoedigd worden om windmolen parken ed, te bouwen.

Gewone 'grijze' stroom is stroom die wordt opgewekt met conventionele methoden (kolen, gas, olie) en kerncentrales. Kerncentrales vallen onder grijze stroom ondanks dat ze geen broeikasgassen uitstoten omdat ze nog steeds afhankelijk zijn van brandstof en radioactief afval produceren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goede en duidelijke uitleg

Andere antwoorden (11)

ja groene stroom is goedkoper
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Groene stroom wordt opgewekt door niet-fossiele energie zoals windenergie en belast het milieu niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle stroom is kleurloos.

Groene stroom is electriciteit die opgewekt is mbv milieuvriendelijke middelen, zoals wind, water. Dat in tegenstelling tot gewone stroom uit gas/olie/kolen gestookte centrales.

Lees trouwens het forum voor het stellen van vragen. Deze vraag is in meerdere vormen al vaak gesteld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee is allemaal gel*l... Stroom ken t geen enkele kleur... Reclamejongens hebben dat bedacht en het is niet waar... Geloof dat toch niet...

Alle stroom is gemodificeerde, gerecyclede zonnelicht van weleer... Meer niet, en dat kun je voordelig, met weinig verlies omzetten en met veel verlies... Daarom verandert de kleur toch niet van iets wat niet eens een kleur kan hebben...

Geloof die reclamejongens toch niet, dan zit je met leugens te kijken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze beweren ook heus niet dat de stroom er groen uitziet.
Het woord groen geeft gewoon aan dat het van min of meer milieuvriendelijke bronnen afkomt.
En dat is wel degelijk nuttig.
Voor je eigen huis maakt het geen verschil, voor het milieu wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het opwekken van groene stroom is vooralsnog behoorlijk duurder dat grijze stroom. De hoofd reden dat het nu in prijs weinig uit maakt komt door verschillende subsidies en belasting maatregelen waar je als groene stroom afnemer maar beter van kan hopen dat die in stand blijven. Verder is er nog bij lange na niet genoeg productie van groene stroom om heel Nederland te voorzien. Ze geven je de keuze omdat ze stroom opwekken met conventionele centrales, kerncentrales en groene methoden. De laatste variant is per KWh duurder dan de eerste 2 maar wordt dus deels betaald door de overheid.
Voor de consument maakt het dus op dit moment niks uit anders dan dat je investeringen in duurzame energiebronnen promoot. Voor de energiebedrijven en overheid maakt het des te meer uit. http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies_over/Energie/Duurzame_energie/Groene_stroom/Veelgestelde_vragen/Is_groene_stroom_duurder_dan_grijze_stroom
De stroom in je stopcontacten verschilt niet, de uiteindelijke stroom is fysiek hetzelfde als bij grijze ("normale", niet-groene stroom), alleen de manier van opwekken verschilt. Ook gaat niet per se de groen opgewekte stroom naar jouw huis en de grijze stroom naar je buurman, dat gaat gewoon door elkaar.
Wel is het zo dat de centrale het percentage klanten die groene stroom koopt bij hen, ook dat percentage groene stroom moet inkopen of opwekken.

Groene stroom wordt opgewekt door bronnen als zon, water, wind, en volgens mij ook biomassa.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
alle stroom komt gewoon van de electriciteitscentrale.
dat groene stroom verhaal is gekomen toen iedereen maar stroom kon aanbieden om te concureren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stroom is stroom, of het nou wordt opgewekt door windmolens, een stuwdam of een kernreactor.

Als ik hetzelfde apparaat bij mij aansluit, dan werkt dat precies hetzelfde als bij iemand die groene stroom heeft.

Het geeft mensen een goed gevoel omdat ze denken dat ze meehelpen aan een beter mileu.

Toen ik mijn contract bij Eneco sloot, werd mij gevraagd of ik 100% "groene stroom" wilde voor ongeveer 3 of 4 euro extra per maand. Meer iets dat goed is voor de portemonnee van Eneco, misschien krijg ik u ook wel "groene stroom", alleen is het niet gegarandeerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie -1, uitleg???
Het verschil tussen grijze en groene stroom is de bron waarmee de elektriciteit wordt gemaakt. Grijze stroom wordt gemaakt met fossiele brandstoffen (voornamelijk gas, steenkool) en kernenergie. Gas en steenkool raken een keer op en het afval van kernenergie is problematisch. Bovendien levert grijze stroom veel CO2 op. Groene stroom is duurzaam: gemaakt met bronnen die niet op gaan (zon, wind, water en biomassa) en weinig vervuilend voor het milieu.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie brom Wikipedia

http://nl.wikipedia.org/wiki/Groene_stroom

Toegevoegd na 2 uur:
bron
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je voor groene stroom betaald
dan investeer je aan het toevoegen
van stroombronnen die het middels
vervangbare energie leveren.
- zonnepanelen
- wind, water, grondwarmte
zover dat is aangesloten op het net
waarop je zit.

Ja, iedereen krijgt groene stroom
of hij/zij bijlegt of niet - maar het
zit 'm in de KW/h prijs
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misschien heb je hier wat aan op deze link