Waarom maakt mijn wekker een raar ''tokkend'' geluid als mn mobiel afgaat?

Als mijn mobiel in bed ligt en ik wordt gebeld. hoor ik mijn wekker een soort ''tokkend'geluid maken 'tok tokookkokok tokktok''.. (nee er zit geen kip in) een heel raar tokkend geluid, waarom is dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet wat je bedoelt, ik heb dat ook als ik bv met de 'oortjes' opzit vd pc, of als ik de kintelefoon draag bij de tv en er komt een smsje binnen.
Ben benieuwd naar de reacties.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt je mobiel bij jou in bed? Wel gezellig voor het aparaatje, issie niet zo alleen :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt..(een oudje hoor ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is sowieso niet het enige apparaatje in mn bed, dus alleen issie niet nee ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha, voor die laatste opmerking naatje!! go girl :-p
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedoel je dit: http://www.tonetastic.nl/download/truetone/74219/gsm-storing-op-de-speakers.html
zondag
14 jaar geleden
Ik heb dat geluid ook als ik met mijn mobiel te dicht bij mijn computer kom.
AWM
14 jaar geleden
Slechte speakers, zondag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@zondag, klopt dat heb ik ook en ook de tv reageert hierop..Heeft niks te maken met de speakers hoor ;)

Het beste antwoord

Dat is zeker geen wekker met een opwindveer.
Je wekker fungeert op dat moment als een radio-ontvanger.
De veldsterkte is zodanig, dat het audio-circuit door instraling de hoogfrequente straling van je telefoon oppikt en hoorbaar maakt. Eigenlijk een slechte wekker.
De invloed neemt af met het kwadraat van de afstand.
Dus leg hem wat verder weg van je wekker.
AWM
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Waarschijnlijk doel je op interferentie. Interferentie (letterlijk storing) is de samen- of tegenwerking van verscheidene golven op dezelfde tijd en plaats.

Toegevoegd na 12 minuten:
De transmissie van je mobiel gaat via electromagnetische golven. De interferentie die je hoort komt doordat je speakers die golven converteren in kleine eklectrische pulsjes ten gevolge van inductie in de draden die aan je speakers zitten. Die kleine stroompjes sturen je speakers aan welke daardoor geluid genereren welke je hoort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat heb ik als de radio of televisie aanstaat ook
vlgs mijn man zijn dat de signalen die door het luchtruim gaan

Toegevoegd na 7 minuten:
http://www.ikhebeenvraag.be/vraag/3491
hier staat het helemaal uitgelegd

De 900 MHz van je GSM komt wel degelijk ook binnen op een radio. Het kan nu gebeuren dat een circuit in je radio toch gevoelig is voor die 900 MHz en die vertaalt naar een hoorbare frequentie (zoals een radio bvb 100 MHz ontvangt en daaruit de gesproken informatie haalt). Vandaar dat je dan geluid op de radio hoort

iets dergelijks geldt dan ook voor de wekker
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt door inductie, en is net zo'n storing welk bij een werkende teevee plaats vind door invloed van zendende gsm.

Toegevoegd na 10 minuten:
De frequentie die de inductie "stroom" in de bedrading van ontvangt bepaalt de toonhoogte welke je speaker afgeeft. Net als een speaker ook verschillende toonhoogtes te geven zonder voor elke toonhoogte een draadje te hebben.

Toegevoegd na 1 uur:
De GSM test zegt erg weinig
Hoewel een doorsnee GSM een gemiddeld zendvermogen van maximaal 0.25 watt gebruikt is dat wel 2 Watt in de pieken. (die dingen zenden maar gedurende 1/8 van de tijd)
Een 2 watt zender produceert op 1 meter afstand een veldstekte van ongeveer 10 Volt/m. (of 140 dBuV/m) Dat is best een flinke veldsterkte waarvan problemen verwacht mogen worden. Zo'n veldsterkte overschrijdt bijv. de test nivo's voor de immuniteit van ziekenhuis apparatuur. Het is dan ook bepaald geen onzin dat men in ziekenhuis afdelingen met veel elektronische apparatuur (o.m. Intensive Care en hartbewaking) de aanwezigheid van mobile telefoons verbiedt.
Voor ziekenhuis apparatuur geldt een test eis van 3 Volt per meter, dus met een GSM vlakbij ga je daar gemakkelijk overheen.
Het goede bericht is dat hifi audio apparatuur werkt met frequenties die zeer veel lager zijn dan die van de GSM, en gemakkelijk ongevoelig gemaakt kan worden voor die hoge frequenties (ca. 900 en 1800 MHz)
Het kan best zo zijn dat als je je GSM tussen de kabelbrij achter je versterker legt je wat onaangename stoorgeluiden hoort. Geen wonder met zo'n veldsterkte, die op decimeter afstanden nog flink wat hoger kan zijn.
Als je maar met genoeg veldsterkte aankomt krijg je elk apparaat wel op tilt.
De remedie is: Leg die GSM ergens anders neer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Nee, helaas. Dit verschijnsel heeft niets met magnetisme te maken.
AWM
14 jaar geleden
@Lino: Maar wat heeft dat in godsnaam met dit onderwerp te maken? En wie heeft er nog een TV met een beeldbuis?