Ja, maar het is wel belangerijk dat je hem dimt met een halogeendimmer. Als je namelijk een normale dimmer zou gebruiken wordt de lamp minder heet waardoor het halogeengas zijn werk niet meer goed kan doen, en dus de lamp sneller stuk gaat.
Hou er inderdaad rekening mee dat een deel van de energie die je bespaart wordt gebruikt door de dimmer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

AWM
14 jaar geleden
Iedere lamp die gedimd wordt gebruikt minder energie,dus ook een halogeenlamp!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja zeker, de *lamp* gebruikt minder. Alleen jammer dat wat de lamp minder verbruikt, door de dimmer wordt opgesoupeerd (voel maar hoe warm hij is).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Dat klopt niet. De dimmer verbruikt wel energie, maar gelukkig niet zoveel als jij denkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zit er niet ergens een weerstandje tussen,die ook stroom verbruikt?
AWM
14 jaar geleden
Nee, geen weerstandje. Wel elektronica die de sinussen aansnijdt van de wisselspanning. Op die manier bespaar je echt energie. Natuurlijk, de dimmer gebruikt zelf ook energie, maar het netto-resultaat is een forse besparing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het lijkt er een beetje tussenin te zitten: lees maar op: http://www.xs4all.nl/~vkempen/lichtsite/lis_verb.html
Je moet voor 12 V halogeen, wat meestal wordt gebruikt, inderdaad een speciale en dure dimmer hebben, anders gaat jouw trafo kaput. Die halogeen lampjes die in bouwlampen zitten kun je gewoon dimmen ok moderne 230 V armaturen.

Toegevoegd na 59 seconden:
Inderdaad wordt een deel van de besparing opgebruikt in de vorm van warmte: alleen de zon gaat voor niets op!