Ik heb een plafondlamp met een bruine en een blauwe draad. Aan 't plafond zijn ze bruin en zwart. Maakt 't iets uit hoe ik 't aansluit?

Of blauw en zwart, bij 't plafond. (Ik weet 't even niet uit mijn hoofd.) Enfin, de kleuren matchen niet. Maakt 't uit waar ik de draadjes op aansluit? Ik denk 't niet, omdat 't wisselspanning is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
214.3K

Het beste antwoord

De zwarte draad vanuit het plafond moet je aansluiten op de bruine draad in de lamp, want zo komt inderdaad de spanning op het contact dat je normalieter niet kan aanraken bij het uitschroeven van de lamp.
De blauwe draad komt dan natuurlijk op de blauwe.

Er is een regel in de elektrotechniek die aangeeft dat een spanningsvoerende draad (fase) in huisinstallaties bruin moet zijn (of groen bij een oude installatie) en de neutrale draad (nul) blauw (of rood bij een oude installatie).
De aarde is geel/groen (of grijs bij een oude installatie)

Schakelen moet gebeuren in de spanningaanvoerende kant. Dus moet er een bruine draad naar de schakelaar. Na de schakelaar verandert de spanningsvoerende draad in een zwarte draad zodat men gemakkelijk kan zien dat die spanning ergens geschakeld kan worden.

Als je nog meer vragen hierover hebt, dan mag je die gerust stellen. Bovenstaand verhaal gaat op bij installaties waar er losse draden in buis zijn gebruikt. Bij het gebruik van kabel zijn er namelijk afwijkende regels.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je het verkeerd-om aansluit heeft dat geen invloed op de werking, maar wel mogelijk op de veiligheid
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Blauw aan blauw en bruin of zwart aan bruin of zwart. Bruin of zwart maakt niet uit. Ze mogen aan elkaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De zwarte noemen we schakeldraad.
Die gaat vanaf de schakelaar naar de lamp.

Zet bruin op bruin en zwart op blauw.

De zwarte wordt in de schakelaar verbonden door op de knop te drukken met blauw. Dan is de stroom rond en gaat de lamp branden. Druk je weer gaat de blauwe van de zwarte af en is de stroom eraf

Toegevoegd na 23 seconden:
Maar fout kan geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het maakt verschil, maar je gaat er niets van merken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is verschil, zet dus zwart op blauw en bruin op bruin. In dat geval staat de spanningvoerende leiding op het centrum van de fitting en de nul op de buitenkant.
Normaal zul je het verschil niet merken, maar als je de gloeilamp verwisselt terwijl de schakelaar per ongeluk nog aan staat kan het wel degelijk verschil uitmaken. Verstandige mensen halen in zo'n geval de stroom er in de meterkast af, maar lang niet iedereen gaat zo sekuur te werk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zwart is de schakeldraad . dus blauw min zwart / bruin plus.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Kijk eerst even bij de schakelaar, kapje openmaken en als het goed is zitten daar een bruine en een zwarte draad. Het is wisselspanning maar de bruine draad is de voeding. Uit het plafond zou een blauwe en een zwarte draad moeten steken. de zwarte draad komt van de schakelaar en de blauwe draad is dan de min, zeg maar . Dus,aan de lamp horen een blauwe en een zwarte draad te komen.