Aanvankelijk was die deur noodzakelijk omdat de vergrendeling toen nog niet zo goed was als nu. Bij bovenladers zat er geen doorzichtige deur in, maar bij de voorladers wel. Dit om te voorkomen dat je de deur opentrok voor het water afgepompt was.
In die tijd stopt de wasmachine ergens in het programma om wasverzachter toe te voegen. Als je je vergiste (je dacht dat de was al klaar was) en per ongeluk de deur opentrok, had je een probleem!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Heel simpel: omdat je dan kan zien wat er achter het deurtje zit.

Als er namelijk een kind, hond, kat, konijn, cavia of welk ander levend wezen zit gaat die dood.

In een droger bijvoorbeeld is de kans dat je doodgaat een stuk kleiner. Daarom heeft die geen glazen deur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan kun je zien of er water in zit zodat je niet per ongeluk de deur opentrekt.

Toegevoegd na 6 uur:
zie het antwoord van Ruth.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat het handig is om te zien of er was in de machine zit, en om te zien hoever het wasprogramma is.
verder vinden kinderen het vaak ook leuk om naar te kijken..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dan kan je zien of het water wel weg gepompt is !!
anders word het zo nat als je het deurtje open trekken zal !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan dan inderdaad zien of er nog water inzit. En of je er per ongeluk een rode onderbroek bij je witte was hebt gestopt. Plus dat tegenwoordig de vulopening groter is hebben de meeste fabriekanten de deur in de machine schuin gemaakt zodat het moeilijker wordt voor het wasgoed om klem te zitten tussen de deur en het manchet. Glas zal dan waarschijnlijk goedkoper zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om al deze redenen en omdat mensen zonder televisie ook het recht hebben op bewegende beelden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nog niet genoemd hier boven: als er een bont stuk wasgoed bijzit in de witte was (perongeluk) en je programma start kun je hem nog snel uitzetten, en het bonte wasgoed er tussenuit vissen voor hij al je witte was een andere kleur geeft. (als het afgeeft, rood bijvoorbeeld),

en als je perongeluk te veel zeep er in hebt gedaan (zie je daarna door het glas in de rubberen rand), en je programma is gestopt kun je hem evt nog een keer extra laten spoelen zonder dat je het deurtje hoeft te openen.

controle of je genoeg water in je trommel kan krijgen? als er iets is met de watertoevoer zou je dat door het glas ook moeten kunnen zien lijkt me.

je zou ook kunnen zien onder het programma of er (perongeluk) nog iets uit de broekzakken komt als je ze niet nagekeken hebt. (kraal, knoop, aansteke e.d.)of als er een knoop, los is geraakt van de kleding, dit obstakel kan vast komen zitten of in de rubberen ring komen met gevolgen van dien voor de trommel. dus zodra je zoiets los in je trommel ziet of als hij steekt of in de ring zit dan kun je het programma staken en voorzichtig de deur na een minuutje open proberen te maken (beveiliging kan ingesteld zijn als het waterniveau boven de ring uitkomt) maar dat is even uitpluizen bij iedere wasmachine. probeer het er in ieder geval uit te krijgen en laat je machine dan geen volle toeren centrifugeren, maar kies de afpompstand en probeer z.s.m. de deur open te krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is voor mij vooral handig omdat ik nu kan zien dat er was in de machine zit, die er nodig uit moet. Of dat ik de machine nu aan moet zetten (de nog droge was is te zien).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is niet waar je hebt ook bovenlaaders dat zijn geen glazen deurtjes.