Je schrijf in een reactie:

>Mijn tv, dvd speler, lamp, voeding van de laptop en externe >harde schijf en boxen staan hierop aangesloten.

Dan is er geen enkel probleem.
AWM
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ligt eraan wat je erop aansluit aan electrische apparatuur.
Is het teveel gaat je stop vanzelf door.

Maar het kan ook warmte genereren in de kabels. Wat weer sluiting kan gven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het in absurde hoeveelheden doet of met grote aparaten ja. Als je het te veel doet dan kan het namelijk zijn dat er te veel stroom door een stekkerdoos moet gaan. Dit betekend dat die dingen gaan verbranden. Het is trouwens belangrijker wat je er in doet. Alles je alle keuken aparatuur bijvoorbeeld op 1 stekkerdoos laat uit komen dan kan je er wides op zeggen dat de stekkerdoos er niet tegen kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, mijn huis hangt aan elkaar van de aan elkaar aangesloten stekkerdozen, vooral met lampen en computers. Met keukenapparatuur en wasmachines doen we dat niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt eraan wat je erop aansluit.

Kijk bij elk apparaat eens naar het aantal Watt. Dat staat meestal op de achterkant of de onderkant van het apparaat. Bij een lamp is het simpel, een gloeilamp van 60 W verbruikt 60 Watt.

Op het stekkerblok zou moeten staan hoeveel Watt het aankan. Kijk of je daar niet overheen gaat.

Als je een stekkerblok hebt met in totaal 800 Watt, en je prikt de stekker daarvan in een ander stekkerblok, en je prikt in dat laatste stekkerblok nog apparatuur die goed is voor 500 Watt, dan wordt dat laatste stekkerblok dus voor 1300 Watt belast. Simpel optellen.

Daarna deel je het *totaal* aantal Watts dat je in een wandcontactdoos prikt, door 230 Volt. Het resultaat is het aantal Ampere dat door het stopcontact zal lopen. Je stop moet dat aantal Ampere aankunnen.

Tenslotte: als je het eerste stekkerblok aanzet, zal er heel even een gigantische inschakelstroom gaan lopen. Die is vele malen groter dan de stationaire stroom die je hierboven hebt uitgerekend. Dat duurt slechts 0,1 seconde of daaromtrent.

Zet in je stoppenkast een *trage* zekering. Een snelle zekering zal sneller doorslaan bij een kortstondige grote stroom, een trage zekering vindt het nog wel goed, mits het niet te lang duurt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, als je daarmee bedoelt dat je verlengsnoer (met stekkerblok) op verlengsnoer op verlengsnoer aansluit.

Op de overgangen ontstaat warmte en dit kan leiden tot kortsluiting en/of brand. Niet doen dus!

Let altijd op hoeveel vermogen/stroom door het stekkerblok mag (bv. 10A = 2200 Watt = 1 waterkoker of een PC+monitor+printer+lamp+router+..).

Een verlengsnoer op haspel kan minder vermogen verwerken dan dezelfde kabel uitgerold.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Indien je met stekkerdozen wandcontactdozen bedoel het volgende:

Voor elke WandContactdoos (WCD) hoor je 200 watt te rekenen. Voor elke lichtaansluiting 60 Watt.

Totaal mag een groep maximaal 3600 Watt zijn. Wat inhoud dat je op één groep dus max 18 wcd's mag aansluiten. Daarbij wel rekening houden indien je op sommige WCD's een groter vermogen aansluit zoals een wasmachine of oven.

Indien je bedoelt met stekkerdozen, verlengsnoeren met meerder aansluitingen dan als volgt:

Let op dat je nooit te grote stromen door deze snoeren laat lopen, deze kunnen gaan verbranden en dan heb je een aardig probleem. Waarschijnlijk wil je dit om veel aan te sluiten op één WCD. Pas weer op het totale vermogen van max 3600 Watt.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar haal je die 3600 W per groep vandaan? Bij 220 V was dat 30 A per groep - in mijn huis zou dat niet eens kunnen! Ik heb 15 A per groep maximaal, daarboven springt de zekering eruit. Het totaal voor het huis is 25 A. Als ik zou uitgaan van jouw getallen, zou ik zeker de groepszekering laten springen. Hopelijk zou het daarbij blijven, want ik zou ook kans lopen de hoofdzekering te laten springen, en dan zou ik de elektriciteitsmaatschappij moeten laten komen. Iedereen moet dus deze getallen nagaan voor zijn/haar eigen situatie. Zomaar andermans waarden overnemen is niet verstandig!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Standaard is 16A bij 230. Feitelijk wordt deze berekend op 225 (3600/16A) 16A is de standaard automaat in huis installaties. Dit zijn waarden die worden gehanteerd door fabrikanten en ook worden genoemd in lesmateriaal. zie bijvoorbeeld: http://www.djresource.eu/Forum/topic/14096/Hoeveel-WATT-op-een-stopcontact/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt gelijk, ik had het verkeerd onthouden. Ik heb net even in de meterkast gekeken, en ik heb inderdaad stoppen van 16 A, niet van 15 A. Ik heb 5 groepen, elk maximaal 16 A. Die vijf groepen komen alle uit op dezelfde hoofdzekering van 25 A. Die hoofdzekering zit achter een verzegeling, daar kan/mag alleen de elektriciteitsmaatschappij bij. Ik kan dus zelfs geen twee groepen maximaal belasten, laat staan alle vijf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rotaluc de rekensom is 3600/220=16.36 A en niet 30
maar overigeens heb ke gelijk je kunt niet de cijfers van andere overnemen.
lotus de standaard die in lesmateriaal staat is van toepassing op een gemiddelde installatie,maar er zijn nog legio woningen die met 10 A of andere waardes rekening moeten houden.
Ja, het kan gevaarlijk zijn om meerdere stekkerdozen aan elkaar aan te sluiten, omdat dit kan leiden tot overbelasting van het elektriciteitsnetwerk en brandgevaar kan veroorzaken. Dit kan ook invloed hebben op de dekking van je opstalverzekering. Voor meer informatie over brandveiligheid kun je terecht bij je verzekeringsmaatschappij. Verschillende opstalverzekeringen vergelijken? Kijk dan op Zeker.com.