Waarom past er veel meer op een DVD als op een CD?

Het zijn beide een soort metalen schijven die gelezen worden met behulp van een lazer. Toch kan op de ene veel meer informatie dan de ander. Hoe kan dat?
Als iemand ook nog eens weet wat nou het verschil is met een blueray DVD ben ik al helemaal blij.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@syls: het is gebruikelijk op Goede Vraag om respectvol met elkaar om te gaan. Het is daarom ongepast om elkaar ongevraagd te wijzen op spelfouten.

Het beste antwoord

Op een CD en DVD is de data opgeslagen als bubbeltjes en kuiltjes. Op de DVD zijn die veel kleiner. En dan is op een DVD de 'spoorbreedte' (denk maar een groef op een LP) ook nog eens ruim twee maal kleiner dan op een CD.
Daar komt nog bij, dat op een CD een hoop 'nutteloze' informatie staat, dat is ooit zo bedacht.
Zo kom je op een opslaggrootte die bij een single-layer DVD 4,5 X zo groot is als bij een CD.
Bij de blueray is alles weer veel kleiner, daar is de spoorbreedte nog maar 0,3 micrometer.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank voor de informatie :-)

Andere antwoorden (1)

Aanvullend op antwoordman:

De verschillen met blueray zit ook in de kleur laserlicht: violet in plaats van rood.

Bij DVD's is er ook een techniek om twee lagen door elkaar te gebruiken. De laser kan dan van de ene laag naar een diepere springen waardoor er twee maal zo veel op past. Hier komt de term "Dual Layer DVD" vandaan of DVD5 (+/- 4 GB) of DVD 9 (+/- 9 GB) genoemd.

De oorsprong van de grootte van de schijf ligt bij de CD. Hierop past 74 minuten aan muziek (volgens de standaard opgenomen). Bij de introductie van de DVD is niet voor een afwijkend formaat gekozen (zoals de minidisk), maar voor een zelfde formaat met een andere indeling (het dichter bij elkaar brengen) en het aanbrengen van meer lagen. Hierdoor kon er dus meer informatie op.

Om digitale films vast te leggen, was een drager nodig die veel meer data kon bevatten. Door een andere techniek te gebruiken (blue-ray) kon het formaat van de schijf nog steeds hetzelfde blijven. Hierdoor is het makkelijker spelers te bouwen die ook de andere formaten (CD en DVD) af kunnen spelen.

Toegevoegd na 1 minuut:
HIeronder een afbeelding van het oppervlak van de CD ROM.

Toegevoegd na 2 uur:
Laatste bron van Frans Eeckhout is heel erg goed!

Toegevoegd na 2 uur:
Laatste bron van alfzet gaat over herschrijfbare DVD's.