Waarom geeft een lege batterij nog even stroom als je "het" een klap geeft?

Je kent dat wel, afstand bediening werkt niet meer, je slaat de AB flink op je been of de bank en ....hij doet het weer even, hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

De batterij heeft metalen einden, die contact maken met metalen klemmetjes in het batterijvakje.

Na heel lang gebruik willen die metalen oppervlakten wel eens een klein beetje corroderen. Dat gebeurt sowieso, en het wordt verergerd door het feit dat er spanning over die contacten staat.

Die corrosie levert een weerstand voor de stroom.

Door flink slaan beweegt de batterij een heel klein beetje heen en weer langs de contacten. De corrosie wordt daardoor een beetje weggeschraapt. De weerstand wordt kleiner, en de AB doet het weer.

Als alternatief voor slaan kun je ook het batterijvakje openmaken en de batterij een keer ronddraaien in z'n vakje. Dat heeft hetzelfde effect.

Nog beter: haal de batterij er even uit, en schraap zowel de contactpunten van de batterij als die van de AB schoon met een hard, scherp voorwerp - ik gebruik meestal een sleutel of een paperclip.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een batterij geeft stroom omdat moleculen met elkaar reageren. Als die moleculen van verschillende soorten te ver uit elkaar liggen doordat ze gescheiden worden door uitgereageerde moleculen brengt de schok er misschien net wat dicht genoeg bij elkaar om weer te kunnen reageren.