Kun je je GPS in de voeding van je sigarettenaansteker laten zitten?

Met vaderdag heb ik een navigatiesysteem gekregen en vandaag even uitgeprobeerd. Ik heb er dus nog geen ervaring mee en het vervelende is dat er tegenwoordig bijna nergens meer een fatsoenlijke handleiding wordt meegeleverd. Die kun je in een beknopte versie van internet plukken.

Je kunt 'm opladen via de USB en/of de 12V-aansluiting in de auto. Nu vraag ik me af of je 'm in de auto gewoon aangesloten kunt houden tijdens lange ritten.
Ik ben bang dat 'ie er anders mee uitscheidt, net voor de eindbestemming.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.3K

Antwoorden (7)

Wij doen het altijd zo ; gewoon op lange ritten (maar ook op kortere) in de aansteker laten zitten. Werkt prima, zolang het snoertje je niet in de weg zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij kun je je GPS gewoon in de aansteker laten zitten.(waarom niet, eigenlijk?)
Denk er wel aan dat wanneer je je sleutel uit het contact haalt ook de stroom in je aansteker uitgeschakeld is, en wanneer je je GPS dan op de batterijfunctie laat aanstaan hij (bv de volgende ochtend) wél uitgevallen kan zijn.
Heb je trouwens al eens geprobeerd om hem uit te zetten; is hij dan ook zijn geheugen kwijt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, het geheugen blijft erin.
Gewoon lekker in de 12v-aansluiting in de auto doen. De batterij houd het anders maar een uur vol en begint daarvoor al vreemde tekens te geven dat de batterij bijna leeg is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het beste is om de stekker eruit te halen, als je je gps niet gebruikt, als je hem wel gebruikt aangesloten laten...

Dus tijdens het rijden laat je hem aangesloten en als je uitstapt neem je je gps mee naar binnen, dan blijft hij niet onnodig aan het opladen de hele nacht...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de sigarettenaansteker is prima. Zodra je de auto afzet is je gps ook uit. En altijd mee naar binnen nemen en niet laten zitten. Anders heb je bij terugkomst grote kans op een ingeslagen ruit en een verdwenen GPS. Het zijn geliefde speeltjes, die gemakkelijk van eigenaar verwisselen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan, maar je batterij in de gps wordt na verloop van tijd lui. Bij een nieuw apparaat doet hij zonder snoer ong 1,5 uur en dit zal dan steeds korter worden. Dit kan irritant zijn als je je gps ook op de fiets gebruikt. Het beste zou zijn volledig opladen stekker er uit net zolang wachten tot de accu zo goed als leeg is en dan weer opladen. Maar ja dit is tijdens een lange rit bijna niet te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, je kunt hem er gewoon in laten zitten tijdens het rijden.

Tipje, steek hem pas in de sigarettenaansteker op het moment dat de auto al gestart is. Tijdens het starten van de auto wil er incidenteel wel eens een piekbelasting op de sigarettenaansteker komen. Een collega heeft daar zijn mobiele telefoon mee naar de gallamiezen geholpen.