Hoe werkt een lamp waarvan je het armatuur aan kunt raken om 'm aan en uit te zetten?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Inderdaad werkt het met laagspanning, in de electronica word middels een spanning een triac verder open of dicht gestuurd. houd je je hand tegen het metaal dan onstaat er een ministroom naar aarde, de veranderde spanning op de "gate"van de triac gaat de triac opensturen dus het licht aandoen en feller laten branden. overigens bestaan er ook "dure"armaturen die werken met lichaamswarmte als sturing(zoals bij een Kookplaat met touchbediening)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Door een elecktrisch veld dat onderbroken wordt
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Net zoals een touchscreen telefoon. Onder het oppervlakte zit een sensor en die reageert op druk en dan gaat hij aan of uit. Hij kan maar een ding en dat is een schakelaar omzetten. De lamp heeft zelf geen idee of hij aan of uit is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dit klopt niet, als je je hand op zo'n lamp legt en met je andere hand iemand anders aanraakt gaat ie ook uit en aan. Heeft dus niets met druk te maken.
Het armatuur staat onder (laag)spanning. Op het moment dat je het aanraakt maak je een verbinding via de grond naar de spanningsbron waardoor de spanning op het armatuur wijzigt. it wordt gedetecteerd, en een besturingsunit zet dan de lamp aan of uit.
Maar er zijn natuurlijk ook andere mogelijkheden; dat ligt er net aan welke lamp je hebt...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kun je misschien een specifieke lamp noemen waarbij dat op die manier gaat (merk en type). Maar waarschijnlijk staat er spanning op de armatuur die dus verandert als je 'm aanraakt. Icm een transistor kun je dan de lamp aan en uit schakelen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik heb zelf ook zo'n soort lamp alleen gaat hij niet alleen aan en uit maar door meerdere keren heb aan te tikken kan je de lichtintensiteit veranderen (licht, iets lichter, fel, heel fel, uit)
Werkt dat dan met hetzelfde principe?