Hoe komt het dat het papier warm is als het uit een printer of kopieerapparaat komt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede vraag!

Het beste antwoord

In een laserprinter zit aan het einde van de papierbaan een fuserunit. Die verwarmd de toner zodat het in het papier brandt. Bij een inktjetprinter heb je dit niet, alleen bij een laserprinter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus het papier wordt alleen warm als het door een lazerprinter bedrukt wordt.. Begrijp ik dit goed?
AWM
14 jaar geleden
Bijna goed. De toner wordt er niet ingebrand, maar erop gesmolten.
Daar is wel die warmte voor nodig.
Toch +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er staat hieronder nog een verhaal over Xerografie. Dit is de hele techniek goed uitgelegd (negatieve lading op drum, aantrekken tonerdeeltjes en verwarmen voor het opsmelten op papier). Verwarmen gebeurt alleen bij Laser/Led technologie. De eerste laser-printer (kopieermachine) werd in 1959 uitgevonden door Xerox, vandaar de naam Xerografie.

Andere antwoorden (4)

De printer en het kopieerapparaat zijn van binnen warm. Het papier wordt automatisch en onbedoeld opgewarmd tijdens zijn tocht van papierlade naar uitvoerbak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lees reactie hier onder, geef aub geen foute info of kijk 't nog even na voordat je 't post..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Papier/toner wordt inderdaad opgewarmd om een afdruk te kunnen maken. Dat deel van de verklaring had ik inderdaad over het hoofd gezien. Maar dat is niet de enige verklaring. Als ik een kopie maak, is die een beetje warm, maar moet ik mijn best doen om dat te kunnen voelen. Als ik vijftig kopieën maak, zijn die heel duidelijk warm - zodanig dat je echt je handen eraan kunt warmen, zodanig dat je je soms afvraagt of het niet *te* heet is om je handen erop te leggen.
Er zit een rol in de machine (drum) die erg heet is. Door die hitte kan hij de toner opnemen en geeft dit weer af aan het papier als dat langs de drum gaat.

Vandaar de temperatuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het papier moet een bepaalde temperatuur bereiken om de toner te doen smelten.

Als de toner smelt op de juiste plaatsen van het papier, dan heb je je afdruk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De techniek (xerografie) voor monochrome laserprinters gaat in het kort als volgt.

Er is een ronde koker (de 'drum'), die met lichtgevoelig materiaal is bedekt. Vroeger was dat het giftige selenium, maar tegenwoordig gebruikt men silicium, dat bovendien lichtgevoeliger is. Die drum wordt eerst met statische elektriciteit een negatieve lading gegeven. Vervolgens wordt op die drum een afbeelding geprojecteerd (in het verleden met een laser, maar tegenwoordig soms ook met een led).

Het licht wordt via een roterende spiegel en een lens op de drum geprojecteerd. Waar het silicium wordt belicht verliest de drum zijn elektrische lading. De drum draait rond en komt dan langs zwart poeder (toner) gemengd met stalen balletjes met een positieve of minder negatieve lading.

De gelijkpolige ladingen stoten elkaar af. De toner wordt aangetrokken door de drum op de geneutraliseerde delen die niet belicht zijn door de laser. De toner van de drum wordt vervolgens met positieve statische elektriciteit van de drum op het papier getrokken.

Vervolgens wordt het papier warm gemaakt door het door een warme rol en een drukrol (de fuser) te leiden, waardoor kunststofbolletjes in de toner smelten en zo de toner op het papier vastzetten.

Daardoor is het papier warm.