Met kijkcijferkastjes bij deelnemede mensen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij ca,. 1500 Nederlanders staan kastjes die met je meekijken. Die kastjes zijn aardig slim, want ook als je een programma opneemt en later terugkijkt, dan weten ze naar welk programma je kijkt.
Elke dag worden de gegevens doorgeseind naar het bureau dat in Nederland het kijkonderzoek organiseert.
AWM
14 jaar geleden
1 op de zoveel woningen heeft een kijkcijfer kastje de registreerd waar je naar kijkt en hoe lang ongeveer. wij hebben de van ons nu 5 jaar. daarna maken ze er gemiddelde van, dus stel ik kijk er na schatten ze in hoeveel mensen in huis er met mij kijken. ze weten wel hoeveel mensen hier wonen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Mag ik een onbescheiden vraag stellen?
Krijg je daar nou een vergoeding voor?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik geloof het niet ik ga het vragen aan man lief als hij thuis komt.
Extrapolatie... Ze vragen aan een deel van het kijkend publiek en vermenigvuldigen dat tot reële aantallen... zo doen ze dat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien is een filmpje leuk, vanaf: 21 minuut en 35 seconden is het onderwerp kijkcijfer kastjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
we hebben echte valsspelers hahaha wat erg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt het kastje en techniek? Ook het filmpje kan een hoax zijn.
Ik zou graag willen verwijzen naar een ander antwoord van mij waarin ik uitleggen hoe in het algemeen statistiek helemaal verkeerd gebruikt wordt.

http://www.goeievraag.nl/vraag/onderzoeken-onbetrouwbaar.9326

Dit geldt ook voor het meten van kijkcijfers.

Zo las ik ooit dat tijdens een WK er 10.000.000 mensen hadden gekeken. Naar de wedstrijd erna hadden 10.600.000 mensen gekeken. Geloof me, je kunt door middel van een steekproef een grove indicatie krijgen, maar niet zo precies dat je het verschil tussen 10 mljn en 10,6 mljn kunt meten.

Ik zie hierboven 1500 kastjes genoemd staan. Dat is echt een lachertje. Die 1500 zijn vast ook geen aselecte steekproef.

Dus het klopt wel dat ze een steekproef nemen en dat vertalen naar heel Nederland, maar naar mijn mening zitten ze er meestal goed naast.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe kom je aan zo'n kastje dan??
Want ik hoor daar verhalen over (en lees dat bij de andere antwoorden),, maar ????