Hoeveel spieren heeft een octopus?

Ik vind deze weekdieren erg interessant, ze zijn ontzettend slim ook. Nu is gebleken dat een octopus dus geen skelet heeft, maar wel spieren. Ik kan alleen nergens vinden hoeveel spieren een octopus heeft. Wie weet het antwoord?

3 jaar geleden
in: Dieren
2.2K

Antwoorden (2)

Een octopus heeft geen botten en is daarom in zijn geheel eetbaar. Zoals Mark Norman van het Museum Victoria in het Australische Melbourne, een van ’s werelds voornaamste inktvisdeskundigen, het onder woorden brengt: “Het is een en al vlees, een rondzwemmende biefstuk.” EEN GROOT STUK SPIER dus.
Het zenuwstelsel van de gewone octopus of kraak (Octopus vulgaris) met zijn vijfhonderd miljoen neuronen.. Bij gewervelde dieren zitten de meeste neuronen in het hoofd, terwijl twee derde van de neuronen van een octopus in zijn tentakels zit.
Het uitgebreide artikel onder de link zou je kunnen samenvatten met het antwoord op de vraag. Een octopus bestaat uit EEN grote spier, die door vijfhonderd miljoen neuronen wordt aangestuurd.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dat antwoord is feitelijk niet te geven. Want het lichaam van een octopus bestaat uit driedimensionale reeksen spiervezels. Die spiervezels zijn heel dun en zijn verdeeld in
1) transversale spiervezels die gerangschikt zijn in vlakken loodrecht op de lengteas;
2) longitudinale spiervezels die gerangschikt zijn in bundels evenwijdig aan de longitudinale as; en
3) helixvormige of schuin opgestelde lagen spiervezels, gerangschikt in zowel rechts- als linkshandige helixen.

Er is zodoende geen sprake van een bepaald aantal spieren, maar het dier heeft de beschikking over een complex stelsel van spiergroepen.