Is het nou goed of niet goed om katten en honden uit het buitenland te adopteren?

Op Facebook en andere social media zie je vaak advertenties en oproepen van organisaties die zwerfdieren uit bv Curacao of Spanje naar Nederland halen om hier een huisje voor ze te zoeken.
Ik vind het zo zielig hoe ze daar leven en begrijp goed dat die beestjes hulp nodig hebben. Toch heb ik mijn twijfels of het juist is ze hierheen te halen. Zo een reis geeft echt stress voor die diertjes en velen zijn ook getraumatiseerd of niet gesocialiseerd waardoor er hier gedragsproblemen kunnen ontstaan. Het loopt ook regelmatig uit op herplaatsing.
Ik vind dit een lastig iets. Helpen is goed maar help je ze echt op deze manier?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Dieren
2.2K
paulus811
4 jaar geleden
De Nederlandse asiels zitten overvol, waarom moet je een huisdier zo ver halen? Is dat goed voor je eigen geweten, of doe je dat omdat ze in het oostblok een nog rotter leven hebben? Bij mij in de wijk zie ik wel eens een hond uit Roemenie, een ontzettend lief beest, maar de kans op een hond met gedragsstoornis is groot na de ellende die ze vaak hebben meegemaakt.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik zelf ga zeker niet een dier uit het buitenland adopteren. Het is gewoon een vraag die niet op mij persoonlijk slaat. Het gaat mij om de dieren en niet de adoptant.
paulus811
4 jaar geleden
Ik doneer maandelijks aan Kluivert Dog rescue center. Rosanna Kluivert zet zich met ziel en zaligheid in voor de zwerfhonden in Curacao. Wellicht kun je deze club eens benaderen met je vraag. Het is overigens bewonderenswaardig dat je je het lot van honden in dit soort landen aantrekt, want vaak worden ze als vuil behandeld. Ik heb zelf een oud hondje van bijna 17 en zou alles geven om haar (binnen bepaalde grenzen) op de been te houden.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Zijn we in Nederland niet een beetje aan het doorschieten? De dierenasiels zitten overvol; onze huisdieren liggen een heel jaar bij ons in bed, maar als we op vakantie gaan worden ze in een bos aan de boom vast gebonden. De boeren moeten hun veestapel meer dan halveren, maar is het niet veel beter om de handel in huisdieren aan banden te leggen en de grote overmaat aan zielige dieren uit hun lijden te verlossen. Zeker niet ook nog uit het buitenland halen.
Sorry voor mijn reactie, maar ik ben van de generatie die uit liefhebberij een of meerdere huisdieren hield en er erg goed voor zorgden. We beschouwden ze echter niet als kinderen; gaven de honden geen bondjasjes aan en legden de konijnen niet in bed. Het dier heeft recht om dier te zijn en is niet menselijk. Net zoals dieren geslacht worden voor ons voedsel moet je de dieren ook makkelijk uit hun lijden kunnen verlossen. WIJ doen het fout, niet de dieren.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ieder gaat op zijn eigen wijze met dieren om, de één heeft de neiging tot antropomorfisme (maar het betreft eigenlijk een enorme groep, en vaak 1-persoons huishoudens, die de neiging hebben of ongemerkt/onbedoeld vervallen in het vermenselijken van hun huisdier), de ander heeft een meer nuchtere houding tov zijn vierbener, en er is voor beiden pro's en contra's dus hoort ieder dat voor zichzelf te beslissen; het afkap punt ligt bij het objectief waarneembare welzijn van het dier.
Het argument mbt NL asiels wordt vaak naar voren gebracht, en ik begrijp de sentimenten.
Maar, een dier in nood is een dier in nood, waar het zich ook bevindt. Ik zal me altijd voor adoptie hardmaken, maar het is tegelijk ook een triest feit dat zelfs asieldieren hier, het ten allen tijde beter hebben als die in het buitenland, of die moeten zwerven, wat bij ons natuurlijk niet met honden het geval is.
*Het is dus echt een strikt persoonlijke(!) keus, één die nooit ondoordacht, dus mogelijk wreed, mag zijn.
paulus811
4 jaar geleden
Goeie reactie hierboven. (virtuele) +
LeonardN
4 jaar geleden
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/05/05/zielige-honden-uit-het-buitenland-redden-8691724-a1557230 " Bovendien kan de import van zwerfhonden in theorie malafide praktijken in de hand werken. Dorland: „In Oost-Europa zijn soms hele dorpen ingericht voor de hondenhandel: stallen vol fokteven, met puppies van op dat moment populaire rassen.” Waarmee hij geenszins wil zeggen dat alle zwerfhondorganisaties kwade bedoelingen hebben. „Ik geloof best dat de meeste stichtingen bonafide zijn, en ik gun die zwerfhonden een goed leven. Maar als wij alle zielige honden naar Nederland halen, gaan ze in Spanje en Bulgarije niet inzien dat ze daar hun honden moeten castreren en ze beter behandelen. Dan denken ze: het werkt prima zo.” " „Hoe lief ze ook in de lens kijken, het karakter kun je niet aan zo’n foto aflezen. Als een pup in de eerste paar maanden van zijn leven niet goed is gesocialiseerd, zal het nooit een gezinshond worden.” Met alle gevolgen van dien.

Antwoorden (2)

Nee, het is niet goed, want je creëert via deze weg een lokale industrie van ongecontroleerde broodfokkers in oa. Spanje.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
[1] Die 'logica' ontgaat me eerlijk gezegd. "Broodfokkers" (weerzinwekkend tuig dat over dierenlijkjes gaat en zich via hun ellende verrijken) geven nl niks voor niets weg. De dieren die mbv speciale dieren-welzijn/redding stichtingen naar Nederland worden gehaald, worden zga altijd gebracht cq gehaald, en begeleidt door vrijwilligers die in de NL branche van zo'n organisatie werkzaam zijn. Daarna volgt mestal en periode van "pleeg opvang" waar een dier een gewenningsperiode kan doorlopen (normaal dagelijks leven, met vriendelijkheid en zorg), en (zonodig aanvullend) gesocialiseerd zal worden; naargelang de mentale toestand van het beestje kan dat een kort aantal weken zijn, maar indien nodig ook langer. Tenzij het heel jonge puppies/kittens betreft, betreft het in de regel voornamelijk diertjes met een zgn "rugzakje", die verschillen van inhoud en omvang; de duur waarmee ze met deze hebben rondgesjouwd kan ook wezenlijk in lengte verschillen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
[2] De essentie van deze opzet is natuurlijk om ze uit de ellende te halen, om ze vervolgens een zo'n groot mogelijke kans op een nieuw thuis te geven waar ze zullen blijven tot hun laatste dag. Om dit te bewerkstelligen wordt ruime tijd en inzet geïnvesteerd door vrijwilligers. Men kan ook niet "zomaar even adopteren", je wordt gescreend vooraf, en ook naderhand houdt men langere tijd de vinger aan de spreekwoordelijke pols, en mocht het desondanks geen goede match zijn, gaan ze terug naar een pleeggezin/-vader/-moeder.
Broodfokkers zijn niet relevant in dit process, maar men moet zoiets dus wel mbv zo'n stichting doen, en niet via eoa vage "particulier". Met gezond verstand gebruiken, je intuïtie mee laten spelen, en wat naslagwerk op internet om één en ander te toetsen (en evt om advies wat adressen te benaderen, van organisaties die zich hiermee bezighouden) kom je best al enorm ver. Op deze wijze zie ik niet in waarom men zou afzien van buitenlandse adoptie.
tinus1969
4 jaar geleden
@XxBeauxx, het is maar de vraag of alle organisaties waarvan je je buitenlandse adoptiehond krijgt, dat wel zo belangeloos doen, en of ze niet verkapt met een handeltje bezig zijn. Hoeveel betaal je voor je buitenlandse adoptiehond? Wie krijgt dat geld?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik geef geen min, maar dit antwoord is een menig die een vooroordeel, aanname omarmt alsof iedereen dit doet met de verkeerde intentie. Als ik dit doel behartigde vanuit mijn hart, zou ik dit antwoord zelfs beledigend vinden.
tinus1969
4 jaar geleden
@Simonsdochter; sommigen zullen dit oprecht doen. En anderen niet.
Het ligt er een beetje aan, uit welk land je adopteerd en hoe er daar met dieren wordt omgegaan. Maar zelfs een pup kan in de buik van de moeder al de stress ervaren die een hond meemaakt en daardoor gedragsproblemen oplopen. Ik zie als instructeur grote verschillen maar vooral veel angst en stress (onze omgeving is echt veel te druk!), maar ook weinig socialisatie, en verlatingsangst. Toch heb ik ook andere ervaringen, honden uit sommige landen zijn goed gehabitueerd en aan mensen gewend. De honden uit Egypte die hier naar Europa komen, geven nauwelijks echte problemen over het algemeen.
Alle ter adoptie aangeboden honden zouden in ieder geval niet bij mensen moeten komen, die nog nooit eerder een hond of kat hebben gehad, geen heel druk leven hebben en weten wat ze in huis halen.
Beter is het om op afstand te adopteren en vooral sterilisatie projecten te ondersteunen. Even een voorbeeldje: Als er 1 hond of kat gesteriliseerd wordt, voorkom je honderden nakomelingen in enkele jaren.
De meeste honden en kattenprofessionals vinden dus dat je de honden en katten er lang niet altijd een plezier meedoet, ze naar hier te laten komen. Zorg altijd dat je bij een goede stichting terecht komt, die ook huisbezoeken aflegd en niet elke hond of kat zomaar ergens plaatst. En vergeet niet dat die dieren het in onze ogen slecht hebben (soms ook echt wel) maar soms hebben ze best een happy life ( eten, drinken, veilige slaapplaats)
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ duidelijk kundig antwoord met de voordelen en nadelen.
En, gezien vanuit de dieren en niet de mensen achter de dieren.