Hebben alle dieren een navelstreng?

Mensen, dieren; geboren worden we met een moederkoek, vruchtzak, navelstreng. Dacht ik. Maar waarom hebben sommige dieren dan geen navel?
Weet iemand een antwoord? Kan ik stoppen met zoeken naar een navel bij mijn hond? ;-)

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Dieren
12.4K

Antwoorden (2)

Nee, niet alle dieren hebben een navelstreng.
Bij iedere diersoort waarbij tijdens de embryonale ontwikkeling een navelstreng wordt aangelegd komt uiteindelijk ook een navel voor: dit zijn de reptielen, vogels en zoogdieren, inclusief de mens. Terwijl de navel bij de mens een zeer opvallende structuur is, is deze bij vele diersoorten niet meer dan een lichte verdikking, soms zelfs niet direct zichtbaar tenzij als een plaats waar het normale beharingspatroon lichtjes verstoord is (bij zoogdieren). Vaak is de navel wel voelbaar als een knobbeltje in de middenlijn van de buik
De navel is in feite een soort litteken: het duidt de vroegere plaats aan waar de navelstreng vasthechtte aan het eigenlijke lichaam. Via de navelstreng lopen voor de geboorte verschillende bloedvaten tussen de vrucht en zijn vruchtvliezen.
Deze navelbloedvaten voeren onder meer voedingsstoffen aan naar de vrucht. Zoogdieren ontvangen deze voedingsstoffen van de moeder via de placenta, vogels en reptielen halen deze voeding voornamelijk uit de volumineuze eidooier.
Bij de geboorte scheurt de navelstreng (of wordt ze doorgebeten / doorgesneden) en droogt ze in enkele dagen volledig op terwijl de buikwand zelf ter hoogte van de navel zich langzaam sluit.
4 jaar geleden
Ivana
4 jaar geleden
Mooi en duidelijk. Plus!
tinus1969
4 jaar geleden
Toch begrijp ik het antwoord niet. Er staat: "Zoogdieren ontvangen deze voedingsstoffen van de moeder via de placenta, vogels en reptielen halen deze voeding voornamelijk uit de volumineuze eidooier."
Er moet toch ook een verbinding zijn tussen eidooier en foetus? Dat is dat toch ook een soort van (ultrakorte) navelstreng die via een navel aan de foetus vastzit?
SimonV
4 jaar geleden
Ja. dat klopt. Zoals gezegd, reptielen en vogels hebben ook een navel(tje).
tinus1969
4 jaar geleden
Is het antwoord aangepast? Dat van die reptielen las ik eerst niet...
SimonV
4 jaar geleden
Ja, dankzij de gewaardeerde reactie van Tinus1969.
Ik denk dat zoogdieren een navelstreng hebben. Maar NIET zoogdieren hebben natuurlijk geen navelstreng.
Uitleg zoogdieren.
1 zoogdieren leven op het land NIET onder water of lucht. Kunnen NIET vliegen.
2 Zoogdieren kunnen NIET onder water ademen.
3 Zoogdieren legen GEEN eieren. Krijgen jongen door zwangerschap en bevalling.
4 Zoogdieren geven melk als ze jongen hebben.
5 Zoogdieren hebben vacht.
6 Zoogdieren zijn warmbloedig. (Net als mensen.)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
tinus1969
4 jaar geleden
Waarom hebben niet-zoogdieren natuurlijk geen navelstreng? Hoe krijgen ze dan hun voeding vanuit de dooierzak?