Waarom zijn dieren zo snel volwassen en zelfstandig in verhouding tot de mens?

Is alles bij dieren standaard geprogrammeerd?

5 jaar geleden
in: Dieren
1.6K
Amadea
5 jaar geleden
De meeste dieren worden niet zo oud als een mens wordt. In verhouding zal het volwassen zijn op eenzelfde punt in het leven plaatsvinden. Ook bij een eendagsvlieg...
crispy
5 jaar geleden
Dieren volgen instinct, en voor dieren is het van levensbelang dat ze (bijna) direct kunnen lopen.
Mensen zijn dusdanig geëvolueerd dat ze eerst lichamelijk heel afhankelijk zijn en opgeleid moeten worden.

Antwoorden (3)

Geprogrammeerd is een groot woord, maar wel is alles in aanleg aanwezig.
De manier waarop de mens of het dier opgroeit bepaalt of die aanleg zich ook verwezenlijken kan. Dat dat bij mensen ongewoon lang duurt heeft als reden dat de hersenen zo gecompliceerd zijn. Die zijn pas bij een leeftijd van ca. 25 jaar uitontwikkeld.
5 jaar geleden
De vraag gaat uit van een onjuiste veronderstelling. Vele dieren zijn snel volwassen en zelfstandig (sneller dan de mens), maar ook zijn er dieren die minder snel volwassen en zelfstandig zijn dan de mens.
Zo is de Groenlandse haai pas geslachtsrijp bij 150 jaar en deze haai kan 400 tot 500 jaar oud worden.
Bron: vele via Google; o.a. Wikipedia.
5 jaar geleden
dit heeft met meerdere dingen te maken. Ten eerste is zoals al genoemd is de hersenen een beperkende factor in de groei. De hersenen van de mens zijn zeer complex, en vereisen veel energie. Hierdoor kan er minder energie in groei worden ''gestopt'', waardoor het opgroeien langer duurt.
Echter dit is niet de voornaamste reden. De tweede rede geeft wellicht een betere verklaring. Mensen worden namelijk relatief onafgemaakt geboren. In de periode dat mensen rechtop begonnen te lopen is er namelijk veel gebeurt in het bekken gebied. Aapachtige hebben een vrij breed bekken gebied, waardoor de foetus heel lang kan door blijven groeien in de baarmoeder. Voor aapachtige geeft dit brede bekken evenwicht. Voor mensen, die op twee benen lopen, is een breed bekken zeer onhandig. Een breder bekken vermoeilijkt de manier van lopen. Rennen word al helemaal lastig op twee poten met een breed bekken. De bekken is dus in de periode waarin wij als mensachtigen, eerst op twee poten en daarna rechtop, gingen lopen enorm geslonken in de breedte. Hierdoor werd het geboortekanaal van de vrouw steeds krapper en moesten foetussen dus steeds eerder, en dus steeds meer on-af, geboren worden. Tijdens de jeugd moet een inhaal slag gemaakt worden in de opgelopen achterstand, waardoor het opgroeien langer duurt.
Ik hoop dat hiermee je vraag is beantwoord