Waarom gaan vliegen bij de ogen van paarden zitten?

Als ik bij mijn paarden kom zie ik in de zomer allemaal vliegen op ze zitten, minstens 100 vliegen op het hoofd rond de ogen en neus, en ook nog verschrikkelijk veel op de rest van het lijf. Is hier ook nog iets tegen te doen ( afgezien van vliegenmaskers -dekens) vliegenspray vind ik niet erg goed werken, tijdens het rijden helpt het redelijk maar in het land worden mijn paarden nog steeds achterna gezeten door die vliegen.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Dieren
2.4K

Antwoorden (1)

De vliegen zitten bij de ogen omdat ze daar voeding kunnen halen. In het vocht dat de ogen vochtig houdt zit wat eiwit. Als de ogen een beetje ontstoken zijn zit er nog meer eiwit in het traanvocht. En als er veel vliegen op ogen zitten raken de ogen een beetje ontstoken.
Mensen hebben meestal een schoon gewassen gezicht en jagen vliegen direct weg met hun hand. Daar krijgt een vlieg dus geen kans. Maar je hebt op tv misschien wel eens beelden gezien van hele zwakke kinderen in Afrika. Die hebben de kracht niet om steeds met hun hand de vliegen weg te jagen. Zij hebben net zoveel last van vliegen bij hun ogen als paarden.
Hoe lossen paarden hun vliegenprobleem op? Vaak gaan ze met twee paarden naast elkaar staan, ieder met zijn hoofd bij de staart van de ander. Als beide paarden steeds even hun staart bewegen jagen ze de vliegen bij het hoofd van het andere paard weg. Zo kunnen ze zonder handen toch de vliegen verjagen.