Mijn kat bijt super hard en dat eigenlijk alleen naar mij. Maar andere bijt hij niet zo fel. Hij is nu 4 maanden hoe kan ik dit veranderen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Dieren
1.5K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Vertel eens iets meer, Kaikey.
Hoe oud kreeg je jouw kitten in huis?
Heb je meer katten?
Wie wonen er nog meer in huis?
Is er iemand overdag thuis of is hij alleen de hele dag?
Hoeveel ruimte is er, 1 kamer of een heel huis? Graag iets meer informatie.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik woon met me moeder samen ik heb die kitten vanaf de geboorte we hadden een poes die zwanger werd ondertussen allemaal weg alleen 1 gehouden. De kat is het met meeste bij met mijn moeder samen omdat ik naar school ga maar mijn moeder bijt hij enkel en als niet hard zodra ik thuis kom bijt hij best fel in mijn hand met zijn achterpoten tegen me aan
Rieneke1
6 jaar geleden
Ik hoop dat de moeder inmiddels is gecastreerd? Niet alleen omdat er al een giga kittenoverschot is. ook omdat jouw kitten volgende maand goed geslachtsrijp zou kunnen worden. Laat hem dan dus ook castreren, ook om de eerste sproei voor te zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Alle katten zijn weg ook de moeder poes omdat die kat onweerstaanbaar was maar wel pas rond 7/ 8 weken
Rieneke1
6 jaar geleden
Onweerstaanbaar? Enfin, zoals je in mijn antwoord kan lezen is minstens 15 weken de juiste leeftijd, en heb je het nest veel en veel te vroeg van elkaar gescheiden. Die vroege scheiding is de belangrijkste reden voor gedragsproblemen op latere leeftijd. Laat dit katertje iig castreren volgende maand.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Jaa daar worden ze ook minder agressief van toch? En een stuk rustiger. En njaa r was een lastige situatie omdat de moeder poes echt overal scheet op t aanrecht op bed de bank dus na 8 weken hadden we er toch echt genoeg van!
Rieneke1
6 jaar geleden
War zei de dierenarts voor het onzindelijk zijn van de moederpoes? En hopelijk begrijp je nu dat je de katjes tekort hebt gedaan, en dat ze een veel grotere kans hebben op gedragsproblemen later?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
OMG... :-0

Antwoorden (1)

Vermoedelijk heb je de nestgenootjes van jouw kitten te vroeg naar elders laten verhuizen. Volgens de laatste inzichten is het geen goed idee een kitten eerder te scheiden van moeder en/ of nestgenootjes. Onder andere omdat ze al spelenderwijs leren om te gaan met frustratie, en grenzen te respecteren. Lessen die je als mens nooit zo goed aan je kitten kan geven.

Allereerst: je handen zijn alleen om mee te aaien, niet om mee te spelen. Spelen doe je met een veter, hengeltje, propje enz. Geef je kitten ook een oude sok gevuld met valeriaanwortel om zich heerlijk op uit te leven.

En wat betreft het aaien: wij mensen aaien een kat niet zo gek vaak op een dag, maar dan wel lang. Veel katten echter zouden graag wat vaker geaaid worden, maar dan wel veel en veel korter. Overdrijf dus niet: en leer je kitten z'n gedrag "lezen ".
Je katje grijpt je meestal niet uit het niets, maar geeft door subtiele signalen aan dat hij ieder moment los kan gaan. De oortjes gaan iets naar achter, of het staartpuntje gaat trillen, de pupillen worden wijder. Meteen ophouden is dan het devies. Als het te laat is en hij heeft je al te pakken, bevries dan zo mogelijk, en trek je hand terug zodra de kleine loslaat. Straf hem zeer zeker niet voor dit gedrag! Behandel de kleine met zachtheid en begrip.

Toegevoegd na 3 minuten:
Correctie: is het geen goed idee een kitten voor 15 weken te scheiden van moeder en/ of nestgenootjes.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Plus+
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+