Moet ik mijn hond en kat (jaarlijks) inenten?

Op internet wordt ik er niet wijzer van. De ene helft zweert erbij en de andere helft zweert het af. Zowel hond en kat hebben de eerste 2 jaren alle vaccinaties gehad. Hond van 3 jaar vorig jaar de grote cocktail gehad vanwege vakantie naar Spanje (dan is inenten verplicht). Beide dieren komen veel buiten.

Wat is nou echte wijsheid?
Niet het verhaal : vraag het je dierenarts, want die is toch niet helemaal objectief in.

Voor zowel niesziekte als kennelhoest geld toch dat inenten (zeker voor de hond) voor enkele virussen helpt en dus alsnog de ziekte kunnen krijgen.

6 jaar geleden
in: Dieren
1.9K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wil je een helemaal safe gevoel hebben naar je dieren toe? zou ik het zeker doen. Ook (mag ik niet zeggen, maar is wel zo) ook als het financieel een beetje probleem is... maar je zit er gevoelsmatig mee, 'waarom zou je het nog doen, kans van xx of zoveel % ... Is dan weer een goede (?) reden om te denken zoals een buurman hier: hij is nog nooit ziek geweest, kerngezond beest en het is allemaal troep wat ze inspuiten. Inderdaad wat is wijsheid? Mijn idee is, -----zij hebben de kennis, dus waarom niet voorkomen als dat kan?----- Neem jij zelf de griepprik, nee? en als je nou in de risico-groep zou zitten? Is voor mij een goede manier, vragen andersom stellen of voor en nadelen op een rijtje zetten. Succes & wijsheid!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Of een ander vergelijk. Zou je je eigen kinderen wel of niet inenten?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Inenten is meer om verspreiding van ziekten te voorkomen. Het kan handig zijn, maar het voorkomt niet dat je huisdier niet alsnog een andere variatie van de ziekte kan krijgen. En het is ook niet gezegd dat je huisdier ooit die ziekten gaat krijgen. Het is een risico dat je zelf moet afwegen. Ik ken zat honden die nooit entingen krijgen en die nooit ziekten oplopen, maar je kunt pech hebben dat je hond het wel krijgt.

Het beste antwoord

Voor honden en katten geldt dat sommige entingen 1 jaar en andere weer 3 jaar geldig zijn. Jaarlijks moeten honden ingeënt worden tegen de ziekte van Weil. 3 jaarlijks tegen Parvo, HCC en Hondenziekte. Voor deze inentingen kan je eventueel ook kiezen voor een titerbepaling, dan kun je kijken of je hond voldoende antistoffen heeft voor deze ziekten. Dan kan de inenting uitgesteld worden.
Katten dien je jaarlijks in te enten tegen niesziekte. Zeker als je katten buiten komen. Dit is zeer besmettelijk en kan zelfs via bezoek en na handenwassen nog overgebracht worden op de kat. Voor de kattenziekte is 3 jaarlijks voldoende. Hiervoor is ook weer een titerbepaling mogelijk.
Dit zijn algemene richtlijnen voor honden en katten. Natuurlijk zwermen er op internet voldoende andere meningen rond. Net als over het vaccineren van mensen. Maar de algemene richtlijnen zijn opgesteld op basis van onderzoek.

Toegevoegd na 2 minuten:
PS Voor de niesziekte is titerbepaling niet betrouwbaar. Het advies is jaarlijks herhalen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Heb je weleens gehoord over titteren? Er wordt een beetje bloed afgenomen en dan wordt er met de Vaccu-check gekeken of je hond nog voldoende anti-stoffen heeft. Over het algemeen genomen zijn honden veel langer beschermd en heeft een jaarlijkse enting dus helemaal geen zin! Mijn honden zijn getitterd en hoeven pas in 2019 en 2020 opnieuw getitterd te worden en dan waarschijnlijk wel weer geent (of gedeeltelijk) Als een hond nog voldoende bescherming heeft, slaat de enting helemaal niet aan. Meer informatie vindt je in de facebookgroepen: bewust vaccineren, ontwormen.
6 jaar geleden
Ivana
6 jaar geleden
Dit is de pure waarheid. Plus
Dat mag, maar persoonlijk.. het eerste jaar als het een pup is, zou ik het wel even laten doen. Dan zijn de dieren nog zo kwetsbaar, en door ze te laten inenten bouwen ze weerstand op!!