is het beter een apple Pc steeds uit te doen na gebruik of is gewoon laten aanstaan eigenlijk beter voor de PC?

Is uitdoen beter voor het apparaat zelf en is uitdoen ook echt beter voor millieu?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Windows PC's en Mac's hebben tegenwoordig allemaal een zgn "soft-boot" button.

Dat wil zeggen dat je aan/uit schakelaar niet de stroom onderbreekt (al hebben veel desktop pc's nog wel zo'n schakelaar op de achterkant van de kast), maar juist een signaal geeft aan het moederbord, waardoor het OS (operating system, zoals OSX op mac, of Windows op een WinPC) weet dat de gebruiker op dat knopje heeft gedrukt. Vervolgens start het operating system de uitschakel-, of reboot sequence, en wordt het operating precies uitgeschakeld zoals je normaal ook vanuit het (start-)menu zou hebben gedaan.

Op deze manier worden de hardware apparaten (videokaart, memorychips, processor, harde schijven) ook netjes afgesloten zoals dat hoort, en krijgen ze geen onverwachte piekspanningen te verduren zoals dat wel zou kunnen gebeuren met een stroomonderbrekende aan/uit schakelaar.

Het in en uitschakelen van moderne mac's en PC's is dus totaal niet schadelijk voor de apparatuur.

Het uitschakelen bij niet gebruiken is natuurlijk WEL veel beter voor het milieu (moderne desktop PC's gebruiken honderden Watts ookal zit je er niet eens achter).

Dus: niet gebruiken = uitschakelen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
met dank

Andere antwoorden (1)

Dit is voor Apple of elke andere pc.

Als je het 1 keer per dag aan of uit zet is het inderdaad beter voor de pc, maar ook beter voor het milieu om het uit te zetten.

Als je Apple 20 keer aan en uit moet zetten in een dag dan is het op den duur misschien wel verstandiger om het aan te hebben staan met de optie op het in hibernate/slaap stand te kunnen zetten.

Toegevoegd na 15 minuten:
p.s. een Apple is niet per definitie "groener" dan een pc.