Hoe krijg ik foto's scherper in een PDF bestand?

Het maakt geen verschil of ik hem nu op 600dpi of op 1200dpi maak, de foto's blijven onscherp.

Toegevoegd na 54 minuten:
Vraag gesloten: Ik heb zelf het antwoord al per ongeluk gevonden toen ik vergeten was om een foto te resizen.

Antwoord:

Mijn foto's zijn haarscherp en hebben een enorme resolutie (3488 x 3616). Ik heb ze geresized op 50% en daarna ingevoegd in mijn Word-bestand (waar ik een pdf van maak). In Word zelf heb ik ze daarna geresized op de juiste grootte, en nu zijn ze ook haarscherp in het pdf-bestand. Misschien dat iemand anders hier dus ook nog wat aan heeft.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
12.3K

Antwoorden (5)

Worden de foto's onscherp of waren ze dat al?
Als ze dat waren, maar dan wel scherpe(re) foto's...

En als ze dat niet waren, neem een andere pdf-maker... Je had wellicht Adobe, gebruik Primo PDF of Foxit...

en scan de foto's op 75 DPI, dat is voor beeldschermen voldoende en voor het laden het beste...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie toevoeging op de vraag. Bedankt voor de moeite.
Als de foto waar je mee begint onscherp is, blijft die onscherp. Ongeacht de resolutie waarmee je het opslaat.

Waarschijnlijk is je optiek niet 100% correct, of is er een andere fout in het systeem (bewegen tijdens het maken van de foto o.i.d).
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie toevoeging op de vraag. Bedankt voor de moeite.
Wat is het uiteindelijke medium waarop je het gaat gebruiken? Is dat een printer, zo ja, dan zou je het ineerste instantie moeten testen hoe het uit de printer komt voordat je je conclusies trekt. CMYK of RGB instellingen de foto zelf converteren naar een hogere DPI voor dat je hem in het document importeert doet wonderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er vanuit gaande dat de foto's scherp zijn als je ze opneemt:

Bij de meeste PDF makers heb je instellingen voor de behandeling van je plaatjes. Dit kan zijn:

- Laten zoals het is
- Resizen tot *** DPI
- Omzetten naar JPG

Dit is vaak een onderdeel van de geavnceerde instellingen. Ook als je de normale instellingen bekijkt, heb je meestal de mogelijkheid om aan te geven waar het PDF bestand voor gebruikt wordt. Zet je die op beeldscherm / web dan zal het bestand naar 75-150 dpi (Puntjes per inch, 1 inch = 2.54cm) worden terug gebracht. Als je de instelling: Afdrukbestand neemt, dan zal de resolutie richting 300 DPI gaan. De modernere laserjets kunnen vaak tot 1000 DPI afdrukken.

Als ze niet echt haarscherp zijn:
Foto in hoogste resultie in een foto editor (Bij voorkeur photoshop) laden. Kies: Filter: Verscherpen. Dit levert een zeer kunstmatig plaatje op.

Echter: Nu ga je naar: Plaatje vergroten / verkleinen, en kies je voor het formaat waarin je het wilt afdrukken (bv 10*15cm) en een goede resolutie (bv 450 dpi). Doorvoeren en voila: De foto is aangescherpt zonder dat het overdreven kunstmatig overkomt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan een foto nooit scherper maken dan dat die is, of je moet handmatig pixel per pixel gokken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jawel dus, zie toevoeging op de vraag. Bedankt voor de moeite.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zal ik de vraag nog maar even openlaten dan? Ik kon hem toch nog niet sluiten (was binnen het uur) ;-)