Werkgeheugen (RAM)
Het werkgeheugen (RAM)

Het geheugen van de computer wordt gebruikt voor alles waar de computer mee bezig is. Ga je een spelletje spelen op je pc? Dan leest de computer het spel van de harde schijf, en stopt hij het in zijn geheugen. Zo kan hij ermee aan de slag.

Het werkgeheugen (Random Access Memory, kortweg RAM)
is het korte termijn geheugen van je computer. De gegevens worden slechts kort opgeslagen. Is je computer uit dan is het geheugen leeg. Het RAM zit op losse 'modulen' die je in je moederbord kunt steken.

Meer geheugen in je pc plaatsen

Uiteraard moet je voor het bijplaatsen van geheugen je pc openschroeven en de componenten aanraken.Voor dat je dit doet schakel je het toestel uit en trek je de stekker uit het stopcontact. Je moet je dan ontladen van alle statische elektriciteit die in je lichaam zit. Het best doe je dit door even een geaard toestel zoals radiator stevig vast te nemen. De geheugen modules neem je uitsluitend aan de zijkanten vast, en zeker nooit bij de metalen connectoren of geheugenchips.

RAM-modules
Ram modules zijn kleine printplaatjes die je in speciaal geheugenslot plaatst. Welk tijpe geheugen je moet kopen hangt van je systeem af. Ofwel is dit SDRAM, DDRRAM of RDRAM (EDORAM wordt alleen nog in zeer oude pc geplaatst en heel moeilijk te vinden). Als je niet zeker weet welk type geheugen jou pc nodig heeft, dan moet je de computer openschroeven en een van de aanwezige modules eens nader bekijken. Het makkelijkst kun je kijken naar de inkepingen aan de kant van elektrische contacten.

Een inkeping in het midden en een aan de zijkant is SDRAM.
Een inkeping in het midden is DDR-RAM.
Twee inkepingen in het midden is RDRAM.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Geheugen eruit halen. Ermee naar de computerboer op de hoek. Wel even vertellen welke PC je hebt (of welk moederbord). Betalen, terug naar huis. Nieuwe bankjes op de lege plekken zetten... en klaar!

Heel simpel. Heb ik ook gedaan... en mijn PC doet het nog steeds (wel sneller)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je kan er op de meeste moederborden gewoon nog een werkgeheugen naast plaatsen. Je computer zorgt er zelf voor dat het dan goed verdeeld wordt. Je kan ze kopen bij de meeste computerwinkels, maar zorg wel dat je weet wat je doet en goed de handleiding leest bij het erin zetten, of door iemand laat doen die er verstand van heeft.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dit is een nutteloze actie, spaar iets langer en koop een nieuwe computer
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Koop nieuw werk geheugen en plaats het zoals je kunt vinden op deze website.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Even kijken in de handleiding van je moederbord ten eerste.
Daarin staat aangegeven hoevel werkgeheigen je moderbord maximaal aankan.
Het heeft geen zin meer dan het maximum te kopen.
In de handleiding kan je ook het type geheiegen terugvinden.

Bij gebrek aan handleiding kan je het internet raadplegen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geheugen uitbreiden is alleen mogelijk als je hier nog sloten voor vrij hebt, anders zul je de huidige moeten vervangen.

Belangrijk is de snelheid van het geheugen. Vaak zit er een sticker op met bv pc2400 of pc3200 ofzo. Dat is belangrijk om te weten. Zet er nooit een geheugenmodule bij die langzamer is. Wanneer je dit doet zal de andere geheugenmodule zijn snelheid aanpassen naar de traagste. Zie het als trekken aan een ketting, hoe sterk de rest van de schakels ook is, zit er 1 rotte bij dan breekt de ketting alsnog!

Wanneer je niet zeker weet hoe snel je geheugen is, dan zou ik dit bij de locale computer-boer laten checken alvorens je overgaat tot een aankoop.

NB: voor een Windows machine, niet 64bits, moet je absolute niet meer dan 4GB geheugen inbouwen. Windows kan dit niet aanspreken dus het "overtollige" is waardeloos.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
probeer ready boost als je vista tenminste hebt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het eerste wat je doet als je deze vraag stelt, is het boekje van je moederbord erbij pakken. Of de 'manual' downloaden.

Vervolgens zoek je wat voor een soort RAM je hebt, hoeveel er in je moederbord kan en hoeveel je momenteel hebt.

Kijk ook naar de snelheid van je geheugen. Je computer pakt altijd de snelheid van het minst snelle geheugen in je computer.

Geheugen is relatief goedkoop! Misschien is het voordeliger om nieuw en sneller geheugen te kopen. ;-) Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je PC traag is en veel geheugen opslokt kun je ook eerst kijken wat er allemaal wordt opgestart als je 'm aanzet. Misschien dat je dat niet allemaal nodig hebt en dat kan al een hoop geheugen besparen.