Hoe kunnen TV, internet en telefoon samen door één kabel verstuurd worden.?

Ook alles naar buitenland zoals naar Amerika kunnen onze signalen opvangen en ook andersom.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Omdat het allemaal electrische stroompjes of lichtflitsjes (bij glasvezel) zijn.
Ze worden uitelkaar gehouden omdat ze verschillen qua eigenschappen en/of in herkenbare "pakketjes" verstuurd worden.
Slimme apparaten (zoals routers) kunnen herkennen wat tv, internet of telefoon is en (bij internet) voor wie een pakketje bestemd is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Laat ik even IP (Internet Protocol) als voorbeeld nemen.

Om via IP informatie te versturen, wordt die informatie eerst omgezet in digitale bits (voor zover het al niet digitaal is). Je hebt dan een lange stroom bits die moeten worden verstuurd.

Die bitstroom wordt verdeeld in brokken. Zo'n brok kan tot een paar duizend bits bevatten.

Al die brokken worden voorzien van een zogenaamde header. In die header (die ook uit bits bestaat) staat het IP-adres van het apparaat waar het brok naartoe moet. Header (met IP-adres) en brokstuk samen heet een pakket.

Al die pakketten worden aangeboden aan een router. Die router kijkt naar de header, ziet naar welk IP-adres hij het pakket moet versturen, en stuurt het pakket dan de goede kant op.

Stel dat ontvanger C en ontvanger D allebei aan router B zijn gekoppeld. Als router A een pakket naar C wil sturen, stuurt hij dat pakket naar router B; router B stuurt het pakket dan door naar ontvanger C. Als router A een pakket naar D wil sturen, stuurt hij dat pakket ook naar router B; nu zal router B dit pakket doorsturen naar ontvanger D.

Tussen A en B gaan dus pakketten met verschillende bestemmingen. B bepaalt waar het pakket heen moet.

Dit is het basisprincipe. In werkelijkheid kan het zijn dat één ontvanger meerdere bitstromen ontvangt: bijvoorbeeld de ene voor streaming audio, de andere voor email. In dat geval gaan al dit bitstromen naar dezelfde ontvanger. Die ontvanger kijkt dan in een vergelijkbare pakketheader naar het zogenaamde poortnummer; dat geeft waar het pakket *binnen die ontvanger* naartoe moet.

Er zijn ook andere protocollen dan IP. Die werken in principe op dezelfde manier.

Toegevoegd na 55 seconden:
Het is dus niet zo dat elke bitstroom door elke kabel gaat. Elke bitstroom gaat alleen door die kabels die op de route van zender naar ontvanger liggen. Daarbij kan het wel gebeuren dat diverse bitstromen tijdelijk door dezelfde kabel gaan - ze delen dan een deel van de route.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Via ouderwets koper.

Dit werkt met zgn frequentie multiplex. Elk signaal krijgt een unieke frequentie waaraan het digitale signaal wordt toegevoegd. Aan het einde wordt elk signaal weer per frequentie gefilterd en gedecodeerd.

Via glasvezel.

Hierbij wordt elk uniek signaal onder een iets andere hoek de glasvezel ingestuurd. Aan het einde worden zo de diverse signalen weer uit elkaar gerafeld. Elk signaal heeft daarbij een codering wat bepaald wat voor type signaal het is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klopt niet helemaal. Alle IP-signalen die via koper lopen, gebruiken dezelfde frequentieband. Het is de IP-header die bepaalt waar het signaal naartoe gaat. Via glasvezel wordt de hoek-methode bij mijn weten niet gebruikt, omdat ze niet betrouwbaar is over lange afstanden. Daarnaast zijn er zogenaamde monomode-glasvezels (of single mode glasvezels), waarin geen hoekverschil mogelijk is. Door glasvezels kun je wel verschillende kleuren gebruiken. De ene verzameling bitstromen wordt "in het geel" verstuurd, de andere "in het groen", enzovoort. Per kleur wordt weer de IP-header (of equivalent als het geen IP is maar bijvoorbeeld SDH, of IP-verpakt-in-SDH) gebruikt om de verschillende pakketten uit elkaar te kunnen houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het niet over IP. IP is een protocol. Ik heb het over de manier om meerdere informatie dragers over 1 lijn te zetten. Jij hebt het over packet-switching.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Multiplexing http://en.wikipedia.org/wiki/Wavelength-division_multiplexing Het met fiber multiplexen door andere hoeken entry wordt alleen inderdaad voor kortere afstanden gebruikt. Maar is voor specifieke toepassing populair omdat je met een single laser kan volstaan, wat het dus goedkoper maakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meerdere frequenties over koper is mij niet bekend. Behalve dan analoog (telefonie) in de onderste band, digitaal (ADSL) in de hogere banden. Dan heb je thuis een splitter nodig. Als alles wat over het koper gaat digitaal is, wordt bij mijn weten altijd één frequentie gebruikt voor alle gegevensstromen.
De bovenstaande antwoorden zijn redelijk technisch, als je moeite hebt om het visueel te maken kun je je dit voorstellen:

Ik ga informatie met je uitwisselen via brieven, we spreken af dat goed nieuws altijd in een rode envelop wordt gedaan, slecht nieuws in een blauwe.

Dan weet je dus direct als er een brief binnen komt (zonder de brief open te maken) of het goed of slecht nieuws is.

Op die manier kun je dus al bij de ingang van je huis het tv signaal scheiden van het internet signaal.

Telefoon signaal is trouwens tegenwoordig meestal digitaal en eigenlijk hetzelfde als internet pakketjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie de kabel als een weg. Op de weg rijden diverse auto's met een verschillende bestemming. Echter kunnen de auto's als signalen en pakketten niet zelf sturen, maar worden ze gestuurd (gerouteerd) en op de bestemming van de weg 'geplukt'.
Net als in het verkeer botst af en toe een auto (pakket) en komt het pakket niet aan. Dan moet de inhoud opnieuw verzonden worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie het dan als een spoorlijn. De verkeersleiding stelt de wissels heen, en kan zo de ene trein een andere kant op sturen dan de andere trein. De trein van Amsterdam naar Arnhem rijdt tot Utrecht over hetzelfde spoor als de trein van Amsterdam naar Eindhoven. In Utrecht wordt de wissel voor de ene trein anders gezet dan voor de andere, zodat ze vanaf Utrecht elk een andere kant opgaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan ook. Maar het spoor is enkel geschikt voor treinen en suggereert dat alles achter elkaar verstuurd wordt. Ok, data pakketten kunnen elkaar ook niet inhalen zoals op een (snel)weg.