In 1 keer alle namen veranderen van files. Kan dat?

Ik heb op vakantie zo'n 500 foto onderwater genomen. Hardstikke mooi en nu wil ik ze natuurlijk een naam geven. Op dit moment is het pict0001, pict0002, etc...., maar ik wil dat pict0001, Red Sea 001, en zo ook voor alle volgende foto's. Is het mogelijk om dit alles in 1 keer te doen, of moet ik foto voor foto en naam gaan geven, zodat ik 2 dagen bezig ben?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.5K

Het beste antwoord

Dit kan zelf met Windows zelf (mocht je dat gebruiken), selecteer alle bestanden die je wilt wijzigen, rechtermuisknop, naam wijzigen. Vul de nieuwe naam in en Windows plakt er zelf 001 etc achter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja dan kan heel makkelijk. Daar is online een gratis programma'tje voor te downloaden dat ik zelf inmiddels al enkele jaren met veel plezier gebruik.

Link naar het programma:
http://www.bulkrenameutility.co.uk/Download.php

Het heeft vele opties. Je kunt delen van namen wijzigen In jouw voorbeeld staat dus pict0001, dat kun je automatisch laten wijzigen in Red Sea en de 0001 wel laten staan, maar mochten er foto's tussen uit gevallen zijn omdat ze onscherp waren oid, dan zou je ook de nummering automatisch kunnen laten aanpassen, zodat alles achter elkaar doorloopt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn diverse gratis programmaatjes die dit kunnen. Zoek eens op "mass file rename".

Je kunt het ook zelf doen. Maak in Excel een lijst met alle volgnummers 0001 t/m 0500 (of wat het bij jou ook is). Die lijst zet je in kolom A.

In cel B1 zet je de volgende formule:

="ren pict"&TEKST(A1,"0000")&".jpg ""Red Sea "&TEKST(A1,"0000")&".jpg"""

(alles op één regel - heb je een Engelstalige Excel, dan "TEKST" vervangen door "TEXT").

De formule in B1 kopieer je dan naar B2 t/m B500.

Vervolgens selecteer je B1 t/m B500, kopieer je de inhoud, en plakt die in Kladblok. Je slaat het bestand ergens op onder de naam hernoem.bat , in dezelfde map waarin ook je foto's staan.

Dan ga je in Verkenner naar die map, je dubbelklikt op hernoem.bat , en klaar is Kees.

Wel voor de zekerheid eerst een kopie van je foto's op een andere plek opslaan, voor het geval er iets misloopt.