Zou goeievraag.nl een beetje spellingcorrectie kunnen gebruiken?

Veel eenvoudige regels van de Nederlandse spelling worden vooral op internet met voeten getreden. De uitstraling en geloofwaardigheid van een website of tekst lijden daaronder. Zou het helpen als dagelijks iemand de d's en t's corrigeert?

Toelichting na ontvangst van een aantal antwoorden: Ik doel niet op automatische spellingscontrole (want daarmee wordt het verschil tussen 'gebeurd' en 'gebeurt' niet gezien) en ook niet om 100% correct Nederlands (tot en met koppeltekens, tussen-n enz), maar om het redactioneel verhelpen van veel gemaakte slordige fouten.

Als een aantal vrijwilligers als hulpmoderator de rechten zou krijgen om in de ingevoerde vragen en antwoorden uitsluitend taalkundige aanpassingen te maken (dat kun je afspreken), is het doel al bereikt. In de eerste uren nadat ik deze vraag gesteld heb, was er onder de reacties al iemand die dat zou willen doen. Zelf zou ik daar ook best aan willen meewerken. Wie nog meer?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Super idee.

Zelf wil ik best de vragen controleren en verbeteren op spelling. Van antwoorden gaat denk ik te veel werk maar qua vragen is het prima bij te houden.

Zelf ben ik echt een taalpurist en houd ik ervan om de Nederlandse taal in volglorie te zien, dus zonder fouten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Dat zou soms heel wat helpen. Maar ik denk niet dat iemand daar de tijd en zin voor heeft om het te doen. Daarom denk ik niet dat het te realiseren valt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is een loffelijk streven,om de nederlandse schrijfwijze 100% weer te geven.
Ik denk dat het hier ondoenlijk zal zijn.Persoonlijk moet ik zeggen,dat het hier vrij netjes toegaat.Een "d"of "t"verkeerd geplaatst is nog niet zo'n ramp lijkt me.
Maar stel via het contact formulier je idee voor aan de redactie,dat lijkt mij het beste.

Groeten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is wellicht een goed idee om een automatische spelling- en grammaticacontrole in te bouwen, zodat het voor de vraagsteller / antwoordgever makkelijker wordt om zijn fouten zelf te verbeteren. Een handmatige controle lijkt me niet handig, zeker als de frequentie van vragen & antwoorden stijgt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat het op GoeieVraag.nl er nog redelijk netjes aan toe gaat. Spelling- en grammaticacontrole lijkt me erg vervelend. Je kan beter een toolbar gebruiken, bijv. van Google, als je echt op je spelling en grammatica wilt letten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik weet dat ik in ieder geval veel spelfouten maar persoonlijk erger ik me er niet aan als andere iets verkeerd spellen echter misschien is het voor mij een uitkomst.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ten eerste lijkt me het triviaal om de site te voorzien van spellingcontrole.

Ik vind de uitstraling en geloofwaardigheid van de auteur eerder in het geding komt dan van de website. Het grootste probleem is dat een grote menigte geen moeite wil nemen om berichten te plaatsen met correcte grammatica en/of spelling.

In het geval iemand ècht moeite heeft met spelling zijn er betere structurele oplossingen voor handen. Voor meeste webbrowsers zijn plug-ins verkrijgbaar die spellingcontrole uitvoeren in invoervelden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Menselijke spellingscontrole achteraf lijkt me niet goed haalbaar. Het zal in de toekomst moeilijk worden om alles te controleren. Tevens zullen er altijd mensen zijn die hier niet van gediend zijn, en wat gebeurt er als zo'n spellingsmoderator zelf per abuis iets goeds in iets fouts wijzigt?

We zijn wel aan het nadenken over automatische spellingscontrole bij bijvoorbeeld de preview, maar zoals al eerder opgemerkt vang je hier niet alles mee af.

Daarnaast denken we erover om een soort vraag-layout tips te geven. Bijvoorbeeld als je vraag niet met een vraagteken eindigt, je hier op wijzen, zodat je dit alsnog kan doen.

Hoe denken jullie over deze ideeën? Ik hoor het graag in de reacties of via het contact formulier.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik neem aan dat, daar geen beginnen aan is. Dan mag je je baan wel opzeggen.
De spelfouten die hier worden gemaakt valt toch wel mee of niet? Ik vind wel dat iedereen er even iets extra rekening mee kan houden niet teveel spel fouten te maken. Gewoon even nalopen als je een vraag of antwoord heb gesteld.

Mvg
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is nu nog rustig op de site,maar wat denk je wat er gaat gebeuren,als er iedere 5 minuten een vraag gesteld wordt?Hoeveel vrijwilligers zou je moeten hebben die altijd beschikbaar zijn en constant zitten te verbeteren?En als die dan een fout maken?Het is natuurlijk geen klusje wat je "effe"doet,maar je zult hier dag in dag uit mee bezig moeten zijn,dat is dan je verantwoording.Zoals gezegd,is het streven loffelijk,maar naar mijn inzicht niet haalbaar!

Groeten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is natuurlijk niet haalbaar. Er zijn wel genoeg mensen beschikbaar, ik zelf zou ook meehelpen. Maar wat heb je eraan. Iemand die geen goede zinnen maakt zal daar denk ik wel op gewezen worden door de leden. Daarnast merk ik niet vaak spelfouten op. Vaak vergeten mensen alleen de hoofdletters en spaties te gebruiken. Voor mensen die veel fouten maken, download de toolbar van bijv. Google met een Spelling controle.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Beste Quintyn, automatische checkers zullen helpen bij het schrijven van moeilijke woorden, maar overtredingen van hele simpele basisschoolregels worden er niet goed mee gevangen. Juist omdat ik deze website een leuk idee vind, ging ik allerlei vragen en antwoorden lezen. Toen mijn ogen voor de zoveelste keer gestruikeld waren, ontstond deze vraag. ("niveau's", "Volgens mij geleid de de zee beter") In de antwoorden op deze vraag valt het inderdaad behoorlijk mee (de schrijvers zijn natuurlijk extra gaan opletten haha), maar om er toch een paar te noemen, die makkelijk door een hulpmoderator verholpen konden worden (en niet door een automaat):
"als andere iets verkeerd spellen", "als je een vraag of antwoord heb gesteld", "wordt je er ook niet lekker van". Maar als de meeste anderen zich er niet aan storen, het bij voorbaat onhaalbaar vinden of zelfs bang zijn dat de foutspellers zich geremd voelen, leg ik me erbij neer. Als het me te erg wordt, ga ik gewoon andere dingen doen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Klopt. Maar ik denk ook dat het een rol speelt dat je je antwoord niet meer kan verbeteren. Vaak zie je pas achteraf je fouten, nadat je je vraag definitief op GoeieVraag.nl zet. Ik erger me eigenlijk niet eens aan grove spelfouten zoals: Hoe wordt je beroemd?. Het moet uiteraard zonder t. Maar ik erger me meer aan mensen die constant hoofdletters vergeten en geen spaties plaatsen. Als de zin leesbaar is vind ik het oké.