Is het mogelijk om een plaatje op de pc een x aantal graden te draaien? En niet alleen 90 graden of veelvouden daarvan?

Ik heb opgestuurd gekregen, dat iemand had gescand. Het is een beetje scheef, maar aangezien het voor een project is, moet het wel (redelijk) recht zijn. Kan je het ook een graad of 10 / 20 draaien? Zo ja: hoe?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7K

Het beste antwoord

Ja, dat kan... je hebt diverse programma's om afbeeldingen mee te bewerken, en via roteren (meestal heet de functie rotate) de functie een aantal graden te draaien.

In Picasa 3 (gratis van google, zie bron) kun je via "basisbewerking" de foto "recht maken"
(de tekst tussen de " zijn de namen van de knoppen die je moet hebben)

Let op: als de scan al scheef is, is het resultaat nadat je gaat draaien vaak niet zo mooi, zeker als er ook tekst in de scan staat. Soms is het dan beter de scan opnieuw te maken.

Toegevoegd na 3 minuten:
In MS Word kun je nadat je een afbeelding hebt gedraaid (bijv. 90graden) via de afbeelding eigenschappen (rechtermuis op de afbeelding, kies "eigenschappen") bij het tabblad "grootte" ook de "draaihoek" wijzigen. Hier kun je ook 1 of 2graden invullen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankje! Ik heb het in word gedaan en dat is gelukt! Hij staat helemaal mooi recht. Dankje!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alsjeblieft! p.s. sluit de vraag en ken mij het beste antwoord toe, wie weet haal ik dan ooit de 100 punten ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dat was ik ook van plan hoor, ik doe het meestal bij degene met de minste punten (mits de antwoorden allemaal even goed / nuttig zijn natuurlijk), maar ik kon hem nog niet sluiten.

Andere antwoorden (4)

Wanneer je iets eenvoudigs als MS Photo Editor gebruikt: klik op afbeelding in de menubalk --> draaien --> selecteer graden --> geef aantal graden op....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik een plaatje een beetje scheef gescand heb, gebruik is een croptool. Een croptool snijdt het plaatje altijd recht. Je bent dan wel ergens een klein hoekje kwijt maar vaak is dat niet erg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het online gratis programma GIMP is een beetje lastig onder de knie te krijgen maar het heeft nederlandstalige hulp en gebruiksaanwijzingen. Het is qua mogelijkheden vergelijkbaar met Photoshop (maar dat is een duur programma). Heerlijk voor amateurs dus, als je er tijd voor hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
www.databecker.nl , ga naar (gratis) fotolab , heel eenvoudig te gebruiken !