Moet je persé de inkt gebruiken van het merk printer die je hebt?

Kan je zonder gevaar een naamloos merk inkt in je printer gebruiken en hoe en waar wordt ie verkocht? Moet je dan zelf de cartridges bijvullen, of bestaan er ook naamloze, maar compatibele cartridges? De inkt van officiële merken is schreeuwend duur.

Hé folks, WAAR kopen jullie die merkloze cartridges nou? Behalve Arjo heeft niemand dat vermeld. Ik wil nu nog niet iets via internet gaan kopen, want ik ben nog totaal een leek op dit gebied. Heb net 'n maand 'n computer en internet en moet alles nog leren.

14 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Ik ga er vanuit dat het hetzelfde is als de ampullen en de losse liquid voor elektrische sigaretten : de verkoper / fabrikant verdient niet zozeer aan de hardware / apparatuur (de printer in dat geval), maar aan de 'software'; de vulling, de cartridges, de inkt.
Natuurlijk zijn er betere en slechtere soorten, duurdere en goedkopere, maar inde regel zul je redelijk makkelijk over kunnen stappen naar een ander ,goedkoper merk. Dat vindt de verkoper van het apparaatje natuurlijk niet leuk, en het staat hem dan ook vrij om in de garantiebepalingen op te nemen dat de garantie vervalt als er een ander merk vulling wordt gebruikt.

Meestal staat er dan ook bij dat andere merken de printer kunnen beschadigen ; op een enkele uitzondering na zal dat onzin zijn, maar het risico IS er natuurlijk wel. Het is dus een gok die je op eigen risico moet nemen, en die meestal goed kan uitpakken, maar pakt hij verkeerd uit, dan moet je dus niet bij de fabrikant / verkoper van de printer zijn om je schade te verhalen. En ook niet bij de verkoper van de inkt trouwens. Ze dekken zich allemaal prima in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Dit maakt niets uit, wel is het vele male goedkoper.

Ik betaal ongeveer 2 a 3 euro per kleur, terwijl dezelfde bij Canon 7 a 9 euro kosten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het enige risico dat je loopt is dat het patroontje gaat lekken, maar dat is heel zeldzaam. Je moet echter vermijden dat je hervul patronen gebruikt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, inkt van de fabrikant van de printer is schreeuwend duur. Soms wel duizenden euro's per liter.
Je kunt namaak-cartridges kopen en die werken meestal goed. Soms nog beter dan de originele.
Zelf navullen is een ongelofelijk geklieder, alleen voor de die-hard hobbyist zonder vloerbedekking in huis :)
Er zijn ook refill-shops.
AWM
14 jaar geleden
Ik heb nog nooit een cartridge gekocht, laat ze altijd opnieuw laten vullen, is net zo goed en kost maar een fraktie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, laten hervullen is een goede optie. Tot de chips die op de buitenkant van de cartridge zitten en contact maken met de printer, versleten zijn... Dan wordt het tijd voor nieuwe cartridges. Uiteraard merkloze inderdaad.
Ik koop inkt wat je in de inktpatroon inspuit. Bevalt mij uitstekend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij inkt-aanbieders op internet kun je vele soorten en kwaliteiten kopen. Ik ben met 123 inkt heel tevreden en koop nooit het merk van mijn printer maar traxx data en digital revolution. Soort van huismerk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hangt ervan af. Als de garantieperiode van je printer verlopen is, zie ik geen enkele reden om geen andere inkt te gebruiken. Tot die tijd zou ik er voorzichtig mee zijn, want als je een probleem hebt met de printer en hij moet terug naar de fabriek, dan zal het niet onder de garantie vallen, want je hebt niet de voorgeschreven inkt gebruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat betreft HP weet ik dat de naamloze cardridges wel eens een verkeerde code kunnen hebben op de achterzijde die weer niet helemaal goed correspondeerd met de chip van de printer. Evengoed kun je praktisch alle cardridges zelf bijvullen, of laten bijvullen. Maar hier heb ik zelf weer slechte ervaringen mee. Bovendien is het zakelijk aantrekkelijker om ze gewoon nieuw te kopen als ze leeg zijn...