Worden mensen met een tintje ook bruiner van de zon op de plekken die bedekt zijn met kleding?

Of misschien iedereen maar valt het bij getinte mensen meer op. Mijn zoontje is wat getint en we zijn al flink wat buiten geweest. Zijn gezichtje is al lekker verkleurd maar de rest van zijn huidje lijkt ook donkerder. Is dit suggestie of verkleur je ook op de plekken waar gewoon een jas overheen zit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Nee, want de UV-straling worden daar niet opgenomen en de UV zorgt voor de bruine kleur. Je ziet ook als vrouwen hun bh uitdoen dat haar borsten nog wit zijn, terwijl de rest bruin is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, de huid verkleurt ook onder kleding. Maar dat is natuurlijk vele malen minder dan wanneer je met je blote bast op het strand ligt. En als, zoals je in de laatste zin van je toelichting schrijft, met een jas rondloopt (en daar vanzelfsprekend ook nog andere kleren onder aan hebt) dan is de invloed van de zon eigenlijk te verwaarlozen.

Je huid kan dus ook een heel klein tikkeltje verkleuren als je kleren aan hebt, en dan ligt het er maar aan wat voor kleren dat dat zijn. De weefdichtheid is dan belangrijk. Sterker nog: dat kan ook in de schaduw, bij bewolkt weer en onder een parasol gebeuren.

Hier kun je het zelf nalezen, en daar komen ook beide citaten vandaan:
http://www.huidarts.info/documents/?v=2&id=16

"Kan de huid verbranden als het bewolkt is of wanneer je onder een parasol blijft?
Ongeveer 80% van de zonnestralen gaat door wolken of mist heen, zodat je ook bij bewolkt weer gemakkelijk kunt verbranden. Een strandparasol houdt 40 tot 50% van de UV-stralen tegen, terwijl de rest van de straling via reflectie en verstrooiing de huid bereikt. Bovendien laat een parasol ook straling door, afhankelijk van het soort stof (bijvoorbeeld nylon laat UVB door).
Zelfs bij bewolking of bij gebruik van een parasol kan de huid dus nog verbranden."
(...)
"Het dragen van wijde kleding met lange mouwen en een breed gerande hoed of pet beschermt goed tegen de zon. Kleding die goed tegen de zon beschermt, is dicht geweven. Met een simpele test is dit na te gaan. Houd een kledingstuk tegen sterk licht. Als er nog lichtpuntjes te zien zijn, kan de bescherming tegen zonlicht te laag zijn. Donkere kleding voelt wellicht warmer aan, maar is wel veiliger, want het absorbeert meer licht en dus ook meer UV-straling."