Is de zonnebank minder gevaarlijk voor de huid dan de zon?

Kom net bij de dermatoloog vandaag vanwege verdachte vlekjes op mijn huid zij adviseerden mij om geen gebruik van de zonnebank te nemen want ik om de week wel doe.
Ik had het idee dat de zon gevaarlijker was voor je huid dan de zonnebank qua sterkte in UV straling en dergelijke...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Het is mogelijk dat je pigmentvlekken hebt (als de vlekken donker gekleurd zijn) die meestal op latere leeftijd ontstaan, maar ook afhankelijk zijn van de manier van leven (roken, zonnen, onder de zonnebank gaan, ...) maar ook erfelijkheid speelt een rol. Zon en zonnebank vermijden is dan de eerste stap. Eens om de week is echt het absolute maximum, dus dat mag mijn insziens ook wel minder.

Er bestaan ook speciale crèmes voor de zonnebank om je huid toch iets beter te beschermen, want net zoals bij de zon zijn de UV stralingen het gevaarlijkst. UV stralen versnellen de veroudering van de huid en verhoogt de kans op verschillende vormen van huidkanker. Opletten is dus zeker de boodschap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

ja, net zo gevaarlijk, je smeert je niet in met factor 50 voor je onder de zonnebank gaat, dus vang je veel uv straling, die lampen worden niet gefilterd, dus niet onder de zonnebank en buiten een beschermingsfactor aanbrengen is het veiligst
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als een dermatoloog dat zegt
dan kun je dat best geloven.

Om de week onder een zonnebank?
Ik dacht dat dat langzamerhand wel bekend was
dat dat schadelijk is.
Ik kon mijn zonnehemel aan de straatstenen niet kwijt.
Niemand wil zoiets nog.

Het is ook niet voor niets dat je onder de 18 jaar eigenljk niet onder de zonnebank mag.

http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=5272

Als je bevestiging zoekt, dan zijn daar sites en artikelen genoeg over.

http://www.gezondheidsplein.nl/discussiepunt/32/Ga-jij-onder-de-zonnebank.html

http://www.vrouwonline.nl/mode-beauty/huidverzorging/3286/veilig-zonnebanken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een zonnebank is veiliger, omdat je in gecontroleerd zont. In een goede zonnestudio tenminste. Met mate zonnen is gezond. Verbranden is wat je altijd moet vermijden. Dat is schadelijk voor de huid. Dat is bij jongeren, waar de huid niet volgroeid is nog schadelijker en daarom de reden dat je onder de 18 jaar niet onder de zonnebank mag.