Kan je bij een dermatoloog ook cremes en lotions op recept krijgen? Denk aan dagcreme zonder parfum, lotion die niet irriteert?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Zodra de dermatoloog vind dat jij een speciale creme/lotion nodig hebt, die je niet kunt kopen in een drogisterij, zal hij/zij deze voor je voorschrijven. Als het gaat om een creme/lotion die je wel gewoon kunt kopen bij een drogist, zal hij/zij deze niet voorschrijven maar aanraden (of juist afraden).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Jazeker, zolang ze een therapeutisch, dus genezend doel dienen. Het gaat om meestal vette crèmes en zalven die de conditie van de huid verbeteren zonder dat ze een geneesmiddel bevatten in de vorm van bijvoorbeeld een antibioticum of bijnierschorshormonen. Veelgebruikt zijn cetomacrogolcrème en koelzalf. De laatste bevat rozenolie die wel enige geur heeft.

De huisarts kan ze ook voorschrijven en op dit moment worden ze nog vergoed door de verzekering. De indicatie moet wel een serieus omschreven huidprobleem zijn maar die is in de praktijk natuurlijk rekbaar. Hardnekkige jeuk kan een indicatie zijn.