Weet iemand een goedkope manier op van acne af te komen?

Ik ben nu 21 en heb nog steeds erg last van acne. Helaas heb ik niet de financiële middelen om dure producten aan te schaffen. Heeft iemand ideeën of ervaringen om hier vanaf te komen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Jazeker ; gratis zelfs ! Geen troep op je gezicht smeren en het 's avonds gewoon goed schoonmaken, met warm water en eventueel (maar niet noodzakelijk) een zeepvrije waslotion. Hoewel bij een bette huid gewone zeep ook niet meteen kwaad kan. En verder de puberteit afwachten, dat kan tot je 25e duren. Langdurig gebruik van dure middeltjes die 'speciaal tegen puistjes' zijn, bevorderen de kwaal eerder dan dat ze hem oplossen. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je genoeg hebt aan één tube puistjescreme; da's geen handel. Echt veel doen ze dus eigenlijk niet ; hooguit uitdrogen.

Maar : als je VEEL puisten hebt en het is vrij ERNSTIG en vaak ontstoken, dan is het geen 'normale kwaal' meer, zeker niet op deze leeftijd. Dan moet je er gewoon mee naar de huisarts, die heen heel arsenaal aan (hormonale) middeltjes heeft die het aanzienlijk kunnen verminderen.

Acne is dan wel een 'normale' aandoening die er in de puberteit gewoon bij hoort, maar dat wil niet zeggen dat er aan de ernstigere gevallen niks te doen is. Een paar puistjes okee, een jaar een puistenkop, ala, maar je wilt er niet jarenlang mee lopen. Bovendien loop je dan ook verhoogde kans op littekenvorming in het gezicht. Dus als je met ernstige acne naar de huisarts gaat, zal hij of zij daar zeker nog van alles aan kunnen proberen. (Bij vrouwen is het overigens wel makkelijker te behandelen dan bij mannen, omdat je bij mannen nu eenmaal de androgyne hormonen niet kunt onderdrukken. Dan is het middel erger dan de kwaal).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

2x daags een kopje brandnetel thee drinken, kost heel weinig en helpt prima, beter dan de meeste zalfjes.
Pluk je de brandnetels zelf, dan kost het je nog minder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb er zelf ook heel erg last van. Je moet er gewoon niks aan doen dat is het best en het goedkoopst. Want acne is een normale reactie van je lichaam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Benzoylperoxidecrème, dat is ongeveer drie euro per tube en zonder recept te verkrijgen bij de apotheek. Het is wel erg wennen, het maakt je huid de eerste paar weken erg droog en gespannen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja een goede huid arts , kan vaak met een recept al veel voor je doen . De huis arts kan ook een bepaalde antibiotica voorschrijven . Alle goede huis middeltjes zoals , biergist tabletten , veel buiten lucht , de zonnen bank (€) vaak naar de sauna , stoom bad , en geen mayonaise op je patat , zal je al geprobeerd hebben . Dus op naar de dok !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit moet het absolute record fout spatiegebruik zijn dat ik het afgelopen....jaar heb gezien ; Zes in zes regeltjes ; petje af. Nu vraag ik me af : heb jij ook een kap stok, een jas zak en af en toe hoofd pijn ? Of schrijf je die wel gewoon netjes als één woord ? Sauna en zonnebank vallen overigens niet echt in de categorie 'goedkoop', maar dat terzijde.
Als je een vrouw bent kun je een anticonceptiepil voorgeschreven krijgen die ook acne bestrijdt. En die wordt vergoed. Ik weet niet hoe die pil heet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Was dat niet Diane?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkt me bekend in de oren. maar de huisarts weet het zeker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sandoz. Maar word zeker niet vergoed
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elke anticonceptiepil helpt, maar de Diane is vooral in zware gevallen een goede keus, want die bevat ook nog een speciaal anti-mannelijk hormoon. Niet geschikt voor mannen, uiteraard.
Geen rare zalfjes gebruiken!

Af en toe een zonnebank pakken, geen vettige dingen eten en veel groenten+fruit. En veel geduld!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat zeker kan helpen is om zo min mogelijk 'fabrieks-troep' met suiker en vet te eten. Dus geen chips, koekjes, snoep. Eet meer groente en vezels. Je zult zien dat je huid daar van op knapt (en de rest van je lijf ook).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn veel schoonheidsspecialisten die personen zoeken voor proefmodel.
Die worden dan om bepaalde behandelingen geselecteerd en behandeld.
Het is meestal gratis.
Personen met acne is een van de meest gevraagde.
Kijk maar eens op internet of in de krant of regioblad.
12 jaar geleden
Ten eerste veel water drinken. Ik heb er zelf ook veel last van en mijn ouders (hebben beide geneeskunde gestudeerd) hebben mij aangeraden om heel veel water te drinken.. Ook moet je er nooit aanzitten! Dus ook niet als je stil zit je hoofd op je handen laten steunen

http://omaweetraad.com/tipview.php?rubriek=gezondheid&label=Acne

Kusz Veerle