Wattenstaafjes worden met name gebruikt om je oren schoon te maken. Ze worden ook wel oorstokjes genoemd.
een jaar geleden
ronron1212
een jaar geleden
@SentWierda wattenstafjes om je oor te reinigen wordt ten zeerste afgeraden
SentWierda
een jaar geleden
@ronron1212. Dat kan zijn, maar algemeen wordt een wattenstaafje of wattenstokje gebruikt om de oren te reinigen.
Overigens: Van Dale geeft oren reinigen al vele jaren als belangrijkste gebruiksdoel van het wattenstaafje.
Wattenstaafjes worden doorgaans gebruikt om een vloeistof of zalf op de huid te smeren (bijvoorbeeld ontsmettingsmiddel op een wond), om een speekselmonster (DNA-monster) te nemen of om bepaalde moeilijk bereikbare plaatsen te reinigen.
Oren reinigen
Wattenstaafjes worden ook gebruikt om de oren te reinigen. Dit wordt echter door medici afgeraden, omdat het oor een zelfreinigend orgaan is en wattenstaafjes het oorsmeer juist dieper in het oor zullen duwen, wat een eventuele ontsteking in de hand kan werken. Ook kan de prikkeling door het herhaaldelijk gebruiken van wattenstaafjes in het oor, juist leiden tot meer productie van oorsmeer. Bovendien bestaat het risico dat met een wattenstaafje het trommelvlies wordt beschadigd of geperforeerd, hetgeen zelfs gevaarlijk kan zijn als er een mastoïditis ontstaat
een jaar geleden
Ik gebruik ze ook om mijn make-up net iets strakker op te brengen: lipstick uit min mondhoek halen, mascara weghalen onder mijn oog - waar het onbedoeld terecht is gekomen.
een jaar geleden